اخبار هیدرافغانستانگزارشمحیط زیست

آلود‌گی هوای کابل کشنده‌تر از جنگ

به گزارش شانا به نقل از شفقنا؛ اسوشیتدپرس، برمبنی گزارش «گروه پژوهش وضعیت هوای جهان» گفته‌ است احتمال دارد که قربانیان آلود‌گی هوا در کابل بیش‌تر از قربانیان جنگ باشد.

بربنیاد گزارش گروه پژوهش وضعیت هوای جهان، در سال ۲۰۱۷میلادی، ۲۶هزارتن در نتیجه آلود‌گی هوا جان باخته‌اند؛ در حالی‌که شمار قربانیان جنگ در این سال، به ۳۴۸۳ تن می‌رسد.

در آستانه فرارسیدن زمستان و آغاز فصل سرما، هوای کابل بیش‌تر آلوده می‌شود. بسیاری از شهروندان کابل برای گرم‌کردن خانه‌های شان زغال سنگ، چوب و حتی پلاستیک می‌سوزانند.

یوسف با خانواده‌اش هشت سال پیش در نتیجه جنگ ناگزیر شد خانه‌اش را در شرق افغانستان ترک کند و به کابل بیاید. او پنج تن از فرزندانش را در نتیجه آلوده‌گی هوا در کابل از دست داد.

یوسف، یکی از ده‌ها آواره‌یی است که در یکی از بخش‌های پایتخت، در یک اردوگاه با اندک‌ترین امکانات زند‌گی می‌کند. او می‌گوید که مجبور است برای گرم نگهداشتن خودشان، پلاستیک بسوزاند.

در همین حال، اداره ملی حفاظت از محیط زیست افغانستان نیز از آلود‌گی هوا نگران است.

عزت‌الله صدیقی، معاون اداره ملی حفاظت از محیط گفت: «هوای کابل، یک نمونه بود و برای کسانی هم یک آروز بود تا برای تنفس هوای تازه به این شهر بیایند؛ اما، شما می‌دانید که ما سه دهه جنگ را متاسفانه تجربه کردیم؛ ما زیرساخت‌های شهری، سیستم‌های آب‌رسانی، برق، حمل ونقل، ساحه‌‎های سبز را از دست دادیم.»

کابل، با جمعیت تخمینی در حدود شش میلیون شهروند، به یکی از پرجمعیت‌ترین شهرهای جهان مبدل شده ‌است. این شهر، گنجایش این شمار جمعیت را با زیرساخت‌های آسیب‌دیده از جنگ ندارد.

دکمه بازگشت به بالا