اجتماعیاخبار هیدرافغانستانگزارش

۱۲ هزار «کارمند خیالی» در دولت افغانستان!

کمیسیون اصلاحات اداری افغانستان از شناسایی ۱۲ هزار «کارمند خیالی» در نهادهای دولتی کشور خبر داد که بدون حضور در محل کار حقوق دریافت می‌کردند.

به گزارش شانا به نقل از خبرگزاری، «سید حشمت‌الله هاشمی» سرپرست کمیسیون اصلاحات اداری افغانستان اعلام کرد که با تکمیل روند بیومتریک و انگشت‌نگاری کارمندان دولت در دسامبر سال ۲۰۱۹ میلادی مشخص شد که ۱۲ هزار «کارمند خیالی» در نهادهای مختلف دولت وجود دارند که از سال‌ها قبل بدون حضور در محل کار و انجام وظیفه حقوق دریافت می‌کردند.

«کارمند خیالی» به عضوی از کارمندان دولتی گفته می‌شود که هویت اصلی یا جعلی او در اسناد و مدارک دولتی ثبت است، به نام او حقوق پرداخته می‌شود، اما خود او در محل کار حاضر نمی‌شود.

هاشمی افزود که بیشترین تعداد از این کارمندان خیالی مربوط به وزارت معارف افغانستان هستند که در آن ۹ هزار «معلم خیالی» شناسایی شده است.

«نجیبه آرین» سخنگوی وزارت معارف در این باره به بی‌بی‌سی گفته است که انگشت‌نگاری معلم‌ها هنوز تکمیل نشده و پس از ختم این روند آمار معلمان حقیقی و خیالی مشخص خواهد شد.

در سال‌های گذشته نیز مسئله وجود «سربازان خیالی» در صفوف نیروهای امنیتی افغانستان گزارش شده بود که حقوق و مزایای آن‌ها توسط فرمانده‌هان فاسد دریافت می‌شد.

امسال نیز یک نهاد نظارتی آمریکا گزارش داده بود که چیزی حدود ۵۰ تا ۷۰ درصد از مواضع نیروهای پلیس در ولایت‌های تحت درگیری قندهار، زابل، هلمند و ارزگان را «سربازان خیالی» تشکیل می‌دهند.

دکمه بازگشت به بالا