اجتماعیاخبار هیدرگزارش

فتوای مفتی لیبی: مسلمانان جهان حج را تحریم کنند

مفتی اعظم در لیبی از مسلمانان جهان خواسته است که مراسم حج را تحریم کنند. شماری از مفتی‌های دیگر نیز چنین فتوایی را تایید کرده‌اند. به گفته آنان، عربستان سعودی عواید حج فرض و عمره را برای کشتار مسلمانان استفاده می‌کند.

به گزارش شانا به نقل از دویچه‌وله، صادق الغاریانی، در فتوای مفتی اعظم لیبی، آمده است: «پولی که حاجیان به سعودی می‌پردازند، حکومت این کشور آن را برای انجام جرایم علیه دیگر مسلمانان به مصرف می‌رساند.»

در این فتوا آمده است کسانی که قبلاً حج فرض یا عمره را انجام داده‌اند و می‌خواهند دوباره به حج بروند: «ثواب نمی‌کنند؛ بلکه گناهکار می‌شوند.»

قبل از این نیز یوسف القرضاوی، مفتی اخوان المسلمین فتوایی صادر کرده است و از مسلمانان جهان خواسته که به حج نروند. القرضاوی گفته است: «الله پاک به حج شما ضرورتی ندارد. مسئولیت اصلی که به شما سپرده شده کمک به دیگر بندگانش است». وی افزود: «مسلمانان به جای مصرف کردن پول در حج، آن را برای سیر کردن گرسنگان در حال مرگ، درمان مریضان نیازمند و تامین سرپناه برای بی‌خانمان‌ها مصرف کنند؛ زیرا نزد خداوند این کارشان بیشتر از حج پسندیده است.»

یوسف القرضاوی، مفتی اخوان المسلمین اضافه کرد: «شما می‌توانید با وسیله شدن برای کمک به دیگر انسان‌ها، نسبت به طواف کعبه آرامش قلب و روح و معنویت بیشتری به دست آورید.»

بزرگان دینی در تونس نیز از مفتی اعظم این کشور خواسته‌اند که چنین فتوایی را برای مردم صادر کند تا دیگر برای حج به عربستان سعودی نروند. فیصل الشعور یکی از سران اتحادیه امامان در تونس گفت که عربستان در جنگ‌های منطقه‌ای دخیل است  و نباید پول زیارت‌کنندگان خانه خدا به دستش برسد.

وی نیز به مصرف این پول در این جنگ‌ها اشاره کرده و افزود: «پولی که مقامات سعودی از طریق حج به دست می‌آورند، برای کمک به مسلمانان جهان نه، بلکه برای کشتار و بی‌خانمانی آنان به مصرف می‌رسد. همانند آنچه که در یمن جریان دارد.»

وی اضافه کرد که مردم تونس مراسم حج را تحریم کرده و پول‌شان را برای کمک به نیازمندان و غریبانی مصرف می‌کنند که اکنون از فقر و بدبختی رنج می‌برند.

دکمه بازگشت به بالا