اخبار هیدربین‌المللیترجمه

آغاز درگیری‌های خیابانی در کی‌یف/ مردم در پی سرپناه

مقامات کی‌یف به شهروندان هشدار می‌دهند که به‌علت درگیری‌های خیابانی علیه روس‌ها، به دنبال سرپناه باشند.

پس از انفجارها و درگیری‌های خیابانی که ساکنان کی‌یف را به سوی پناهگاه‌های زیرزمینی سوق داد، نیروهای روسی روز شنبه به پایتخت اوکراین فشار آوردند.

  رئیس‌جمهور این کشوربا رد پیشنهاد آمریکایی‌ها برای خارج شدن از کشور، تاکید کرد که می‌ماند. او گفت: «جنگ اینجاست.»

هنوز دقیقاً مشخص نیست که روس‌ها چقدر پیشروی کرده‌اند. مقامات اوکراینی از موفقیت‌هایی در دفع حملات آن‌ها خبر داده‌اند؛ ولی درگیری‌های همچنان در نزدیکی پایتخت ادامه دارد. درگیری‌های گزارش‌شده در حاشیه شهر نشان می‌دهد که واحدهای کوچک روسی در حال بررسی پدافند وکراینی‌ها هستند تا مسیر نیروهای خود را بگشایند. یک مقام انگلیسی می‌گوید: «هنوز تا حدودی فاصله دارند».

روسیه مدعی است که در حمله به اوکراین فقط اهداف نظامی را هدف می‌گیرد؛ اما غیرنظامیان در طول بزرگ‌ترین جنگ زمینی اروپا از زمان جنگ جهانی دوم به بعد، کشته و زخمی شده‌اند.

یک موشک به آپارتمان بلندی در حومه جنوب‌غربی شهر در نزدیکی یکی از دو فرودگاه مسافربری کیف اصابت کرد.

ویتالی کلیچسکو، شهردار این شهر، گفت که آثار برخورد موشک و ویرانی در این آپارتمان‌ها باقی مانده است. به گفته یکی از امدادگران شش غیرنظامی در این حمله موشکی زخمی شده‌اند.

شهردار مقررات منع آمد‌وشد را که دو روز پیش اعمال کرده بود از ساعت ۱۰ شب تا ۷ صبح تمدید کرد تا از شنبه ساعت ۵ بعدازظهر تا ساعت ۸ صبح از شنبه اجرا شود.

کلیچکو گفت: «تمام غیرنظامیان در خیابان‌ها در زمان مقررات منع آمدوشد، اعضای گروه‌های خرابکار و شناسایی دشمن در نظر گرفته می‌شوند.»

درگیری تاکنون باعث ترک خانه توسط صدها هزار اوکراینی شده است. مقامات سازمان ملل می‌گویند که بیش از ۱۲۰۰۰۰ اوکراینی کشور را به مقصد لهستان، مولداوی و سایر کشورهای همسایه ترک کرده‌اند.

درگیری‌های خیابانی روز شنبه به دنبال دو روز حملات گسترده هوایی و موشکی به وقوع پیوست که سربازان روسی از شمال، شرق و جنوب وارد شدند. این حمله پل‌ها، مکتب‌ها و محله‌های مسکونی را کوبید و صدها قربانی برجای گذاشت.

در مه مشخص نبود چه مقدار از اوکراین هنوز تحت‌کنترل اوکراین است و چه مقدار آن را نیروهای روسیه تصرف کرده‌اند.

وزارت دفاع روسیه مدعی شد که ارتش روسیه کنترل کامل شهر جنوبی ملیتوپل، در حدود ۲۲ مایلی (۳۵ کیلومتری) از ساحل دریای آزوف را به دست گرفته است و افزود که جدایی‌طلبان مورد حمایت روسیه به دستاوردهای قابل‌توجهی در منطقه شرقی دونباس دست یافته‌اند.

مقامات غربی بر این باورند که ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه مصمم است دولت اوکراین را سرنگون و رژیم خود را جایگزین آن کند.

این تهاجم جسورانه‌ترین تلاش پوتین برای ترسیم مجدد نقشه اروپا و احیای نفوذ مسکو در دوران جنگ سرد را نشان می‌دهد.

زلنسکی روز شنبه مجدداً اطمینان داد که ارتش این کشور در برابر تهاجم روسیه ایستادگی خواهد کرد. در یک ویدئو که در یکی از خیابان‌های مرکز شهر کیف ضبط شده است، او گفت که در شهر باقی مانده است و ادعاهایی که ارتش اوکراین سلاح‌ها را کنار می‌گذارد دروغ است.

او گفت: «قرار نیست اسلحه را زمین بگذاریم. ما از کشور محافظت خواهیم کرد. سلاح ما حقیقت ماست و حقیقت ما سرزمین ما، کشور ما، فرزندان ماست و ما از همه آن‌ها دفاع خواهیم کرد.»

زلنسکی می گوید، شایعات فرار او یا دستور تسلیم اوکراین را رد می‌کنم. او در حال قدم زدن در منطقه دولتی کی‌‌‌یف قول داد که به جنگ ادامه می‌دهد.

زلنسکی در ویدیوی دوم خود در اواخر روز شنبه، نیروهای روسیه را به حمله به مناطق غیرنظامی و زیرساخت‌ها متهم کرد.

به گفته یک مقام ارشد اطلاعاتی آمریکا که مستقیماً در جریان این گفتگو بوده است، دولت ایالات متحده اوایل روز شنبه از زلنسکی خواست تا کی‌یف را ترک کند، اما او این پیشنهاد را رد کرد.

این مقام به شرط ناشناس ماندن این موضوع را ابراز کرد.

وزیر بهداشت اوکراین روز شنبه گزارش داد که از آغاز تهاجم روسیه پیش از بامداد پنج‌شنبه، ۱۹۸ نفر از جمله سه کودک کشته و بیش از ۱۰۰۰ نفر دیگر زخمی شده‌اند. مشخص نیست که آیا این رقم شامل تلفات نظامی و غیرنظامی است یا خیر.

مقامات اوکراینی می‌گویند صدها روس در اولین روزهای جنگ کشته شده‌اند. مقامات روسیه آماری از تلفات این حادثه منتشر نکردند.

سازمان ملل تخمین می‌زند که در صورت تشدید درگیری‌ها تا ۴ میلیون نفر از کشور می‌گریزند. پناهجویانی که به شهر مرزی زاهونی مجارستان رسیده‌اند گفتند که مردان در سن جنگ اجازه خروج از اوکراین را ندارند.

به پسرم اجازه ندادند با ما بیاید. ویلما شکر ۶۸ ساله گفت: قلبم خیلی درد می‌کند، می‌لرزم، نمی‌توانم آرام شوم، نگذاشتند او بیاید.

بسیاری از ساکنان کی‌یف باتوجه به هشدارهای مقامات شهری، یک شب دیگر را در زیرزمین‌ها، پارکینگ‌های زیرزمینی و ایستگاه‌های مترو سپری کردند.

همه ما می‌ترسیم و نگران هستیم. لوسی واشاکا، ۲۰ ساله، کارگر یک هتل کوچک در کی‌یف، گفت: «ما نمی‌دانیم چه کنیم، چند روز دیگر چه اتفاقی می‌افتد.»

ایالات متحده و دیگر قدرت‌های جهانی به‌عنوان بخشی از تحریم‌های شدیدتر علیه روسیه، در حالی که تهاجم در اقتصاد و منابع انرژی جهان طنین‌انداز شد، روز جمعه اقدام به مسدود کردن دارایی‌های پوتین و وزیر خارجه او کردند.

روسیه همچنین سر فرود نیاورد و قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل را که خواستار توقف حمله به اوکراین و خروج فوری نیروها بود، وتو کرد. رای ۱۱-۱، با ممتنع چین، هند و امارات متحده عربی، مخالفت قابل توجهی را با تهاجم روسیه به همسایه کوچک‌تر و نظامی ضعیف‌تر خود نشان داد.

یک مقام ارشد روسی روز شنبه از تحریم‌های گسترده‌ای که ایالات متحده، اتحادیه اروپا و سایر متحدانش علیه روسیه اعمال کرده‌اند به عنوان بازتابی از «ناتوانی سیاسی» غرب، چشم‌پوشی کرد.

دیمیتری مدودف، معاون رئیس شورای امنیت روسیه هشدار داد که مسکو می‌تواند با انصراف از آخرین معاهده تسلیحات هسته‌ای باقی‌مانده، مسدود کردن دارایی‌های غرب و قطع روابط دیپلماتیک با کشورهای غربی به تحریم‌ها واکنش نشان دهد.

در همین حال، ناتو روز جمعه تصمیم گرفت بخش‌هایی از نیروهای واکنش ائتلاف را برای کمک به حفاظت از کشورهای عضو در شرق برای اولین بار اعزام کند. ناتو تعداد نیروها را اعلام نکرد اما افزود که شامل نیروی زمینی، دریایی و هوایی خواهد شد.

دولت بایدن گفت که ۳۵۰ میلیون دلار تسلیحات و سایر تجهیزات دفاعی از ذخایر وزارت دفاع ایالات متحده به اوکراین ارسال می‌کند و امکان پشتیبانی دفاعی ۲۵۰ میلیون دلاری دیگر نیز وجود دارد. با آخرین اقدام، ایالات متحده در یک سال گذشته حدود یک میلیارد دلار حمایت دفاعی از اوکراین ارائه کرده است.

پوتین استدلال کرده است که غرب با امتناع از مذاکره در مورد خواسته‌های امنیتی روسیه، چاره دیگری برای او باقی نگذاشته است. زلنسکی روز جمعه پیشنهاد کرد که در مورد یک مورد کلیدی مذاکره کند: اینکه اوکراین خود را بی‌طرف اعلام کند و جاه‌طلبی خود برای پیوستن به ناتو را کنار بگذارد.

  • منبع: https://www.huffpost.com/
    مترجم: هاشمی
دکمه بازگشت به بالا