اجتماعیاخبار هیدراسلایدافغانستانمکتب

طالبان در قندهار دختران بالاتر از ۱۰ سال را از مکتب رفتن بازداشتند

طالبان در ادامه محدودیت‌ها در برابر زنان و دختران، این بار دختران بالاتر از ده سال را از رفتن به مکتب بازداشتند.

منابع محلی امروز (پنج‌شنبه، ۳ حوت) از قندهار می‌گویند که طالبان با صدور فرمان تازه‌ای دختران بالاتر از سن ۱۰ سال را از رفتن به مکتب بازداشته‌اند.

این در حالی است که این گروه ظاهرا به دختران اجازه می‌داد تا صنف ششم به مکتب بروند؛ ولی حالا محدودیت تازه، این فرصت ناچیز را نیز از آنان گرفته است.

گروه طالبان در برخی ولایت‌های دیگر نیز دخترانی با قد بلند را از رفتن به مکتب محروم کرده بودند.

منابع از قندهار می‌افزایند که اداره معارف طالبان برای این ولایت به همه مکاتب دستور داده است تا از ورود دختران بالاتر از ده سال در صنف‌های درسی پایین‌تر از ششم جلوگیری کنند.

طالبان پس از یک معامله پیچیده و پنهان در دوحه، در پانزدهم اگوست ۲۰۲۱ بر افغانستان مسلط شدند و از آن زمان تاکنون با رفتار تندروانه، شهروندان افغانستان به ویژه بانوان را با تنگناهای بسیاری مواجه کرده‌اند.

برخی کارشناسان می‌گویند با واگذاری قدرت به این گروه در افغانستان، گروه های دیگر تروریستی در این کشور فعال شده و افغانستان صادرکننده تروریسم در منطقه تبدیل شده است.

افزون بر این محدودیت‌ها، هم‌اکنون بیش از بیست میلیون تن با گرسنگی در این کشور دست‌وپنجه نرم می‌کنند و روزانه صدها نفر از بیکاری مجبور به ترک افغانستان می‌شوند.

هرچند طالبان پس از فرمان رهبرشان ادعا می‌کنند، که کشت کوکنار و تولید مواد مخدر در افغانستان کاهش پیدا کرده است، اما مقام‌های ایران و تاجیکستان با رد این ادعای طالبان، می‌گویند که تولید مواد مخدر در افغانستان کاهش نیافته است.

در همین حال کارشناسان می‌گویند که طالبان پیوند تنگاتنگی با القاعده دارند و به این گروه در دوره نخست و اکنون در افغانستان پناه داده‌اند.

در ماه‌های پسین یورش‌های جبهه‌های مخالف گروه طالبان بر جنگجویان این گروه افزایش پیدا کرده و تاکنون صدها تن از جنگجویان این گروه در یورش‌های جبهه‌های مخالف این گروه کشته و زخمی شده‌اند.

یک دیدگاه

دکمه بازگشت به بالا