اخبار هیدراسلایدبین‌المللیحقوق بشرشهروندانگزارش

فیلم تبلیغی عربستان: فمینیسم، الحاد و همجنسگرایی افراطی‌گری است

به گزارش شانا به نقل از یورونیوز؛ این فیلم تبلیغاتی بحث‌برانگیز در حالی منتشر می‌شود که پادشاهی سعودی چندی است به ابتکار محمد بن سلمان، ولیعهد جوان عربستان برای زدودن چهره به شدت محافظه‌کار این کشور دست به اصلاحات بی‌سابقه اجتماعی و فرهنگی زده است.

در این ویدیو که به صورت انیمیشن تهیه و در صفحه رسمی و تاییدشده اداره امنیت دولتی عربستان در شبکه اجتماعی توییتر منتشر شده «کلیه اشکال افراطی‌گری و انحراف» مردود و غیرقابل پذیرش توصیف شده است.

فیلم تبلیغاتی اداره امنیت دولتی عربستان مقولاتی چون فمینیسم، الحاد و همجنسگرایی را مشمول افراط‌گرایی تلقی کرده و در کنار تکفیر قرار داده است. در بخشی از متن خوانده شده در پس زمینه این ویدیو تاکید شده است: «فراموش نکنید که زیاده‌روی در هر چیز که برخلاف منافع وطن باشد افراط‌گرایی تلقی می‌شود.»

این در حالیست که بر اساس طرح اصلاحات محمد بن سلمان که با هدف جذب سرمایه‌گذاری خارجی و رهایی اقتصاد عربستان از وابستگی‌های نفتی به اجرا درآمده است برخی محدودیت‌های فرهنگی و اجتماعی از جمله رانندگی زنان، برگزاری کنسرت‌های موسیقی و نیز صدور ویزا/ روادید توریستی برای نخستین بار در این کشور مرتفع شده است.

ولیعهد عربستان همچنین تلاش دارد تا با ارائه چهره‌ای متعادل‌تر از اسلام در این کشور، حس میهن‌دوستی اقشار مختلف این کشور از جمله جوانان را تقویت کند.

عربستان پیش‌تر، از ماه اوت گذشته محدودیت‌های سفر شهروندان زن خود به خارج کشور را برداشت. با اصلاحاتی که صورت گرفت به زنانِ بزرگ‌تر از ۲۱ سال اجازه داده شد گذرنامه دریافت کرده و بدون اجازه همسر به خارج از عربستان سفر کنند.

از سوی دیگر برخی تحلیلگران معتقدند اصلاحات انجام‌شده تنها جنبه ظاهری دارد و حکومت عربستان در زمینه سیاسی همچنان با سرکوب مخالفان به رویه پیشین خود ادامه می‌دهد. بازداشت شمار زیادی از منتقدان از جمله رهبران مذهبی، روشنفکران و فعالان اجتماعی مواردی از این دست به شمار می‌رود.

گفتنی است که به موجب قوانین کشورعربستان حمایت از گروه‌ها و تشکل‌هایی که در زمره سازمان‌های افراط‌گرا قرار می‌گیرند با مجازات زندان همراه خواهد بود.

همجنسگرایی و الحاد از دیرباز در عربستان غیرقانونی بوده و مجازاتش مرگ است. در این کشور با نظام حکومتی سلطنت مطلقه، تظاهرات عمومی ممنوع است، احزاب سیاسی حق فعالیت ندارند و رسانه‌ها به شدت کنترل می‌شوند.

دکمه بازگشت به بالا