اخبار هیدراسلایدافغانستانحقوق بشرکودکانگزارش

سازمان ملل: میلیون‌ها کودک در افغانستان از حقوق اساسی خود محروم هستند

به گزارش شانا به نقل از آناتولی؛ هیئت معاونت سازمان ملل در افغانستان «یوناما» امروز سه‌شنبه با انتشار گزارشی به مناسبت روز جهانی حقوق بشر اعلام کرد: علی‌رغم آنکه پیشرفت‌های قابل توجهی طی سال‌های اخیر در بخش‌های دسترسی به خدمات بهداشتی و آموزش و پرورش دختران و پسران در افغانستان صورت گرفته، اما هنوز هم میلیون‌ها کودک در این کشور از حقوق اساسی‌ خود از جمله حق زندگی، بهداشت، آموزش، تفریح محروم‌ هستند.

یوناما همچنین تاکید کرد: کودکان همچنان از تاثیرات منفی حملات بر مدارس و بیمارستان‌ها، انفجار مواد انفجاری منفجر ناشده متاثر شده و در معرض استخدام و استفاده طرف‌های درگیر درجنگ و خشونت جنسی قرار می‌گیرند.

در گزارش این نهاد بین‌المللی همچنین آمده است که به‌ منظور حمایت از اجرای قوانین بین‌المللی حقوق بشری افغانستان، چارچوب قانون اساسی و قوانین مرتبط ملی، به کار خود با نهادهای افغانستان از جمله کمیسیون مستقل حقوق بشر ادامه خواهند داد.

در همین راستا، تدامیچی یاماموتو، نماینده ویژه دبیرکل ملل متحد در فغانستان و رئیس یوناما طی سخنانی در مراسم تجلیل از روز بین‌المللی حقوق بشر در کابل گفت: جوانان همیشه محرک تغییرات سیاسی، اقتصادی و اجتماعی بوده‌اند و در افغانستان هم نسل جوان برای ساختن آینده کشورشان ضروری هستند. اما برای دستیابی به پتانسیل کامل آنها لازم است از حقوق‌ آنها محافظت کرد.»

فیونا فریزر، نماینده عالی حقوق بشر سازمان ملل در افغانستان هم گفت که توجه به قربانیان خشونت‌های حقوق بشری خصوصاً کودکان باید در صدر اولویت‌ها برای نهادهای افغانستان قرار گیرد، زیرا عدم وجود پاسخ‌گویی زمینه را برای معافیت از مجازات و سوءاستفاده ناقضان حقوق بشر فراهم می‌کند. حفاظت از کودکان، زنان و دیگر گروه‌های آسیب‌پذیر باید در اولویت راهبردهای حقوق بشری قرار گیرد.

دکمه بازگشت به بالا