اخبار هیدربین‌المللیگزارش

جنگ لفظی مسکو و ورشو؛ پوتین لهستان را به همدستی با هیتلر متهم کرد

به گزارش شانا به نقل از یورونیوز؛ رئیس جمهوری روسیه که در جمع افسران بلندپایه ارتش و وزارت دفاع کشورش سخن می‌گفت به اسناد آرشیوی ارتش سرخ که پس از سال ۱۹۴۵ در اروپا جمع‌آوری‌شده استناد کرد و یادآور شد که این مدارک بایگانی‌شده به‌خوبی نشان می‌دهد که چند کشور از جمله لهستان با «دیکتاتور نازی» هم‌دستی کرده‌اند.

ولادیمیر پوتین با توهین‌آمیز خواندن شیوه تعامل و گفتگو میان هیتلر و لهستان درباره مسئله یهودیان تصریح کرد: «آن‌ها (لهستانی‌ها) عملاً با هیتلر تفاهم کردند و این به‌روشنی در اسناد بایگانی‌شده می‌شود.»

مرد قدرتمند روسیه همچنین با استناد به شواهد تاریخی مدعی شد که سفیر لهستان در آلمان سال ۱۹۳۸ در پی پیشنهاد رهبر آلمان نازی مبنی بر فرستادن یهودیان به مستعمرات آفریقایی وعده داده بود تا «بنایی زیبا» در شهر ورشو ساخته و به هیتلر اختصاص پیدا کند.

رئیس جمهوری روسیه سپس سفیر وقت لهستان در آن دوره زمانی را به هم‌دستی کامل با هیتلر متهم کرد و از وی به‌عنوان «حرام‌زاده» و «خوک ضد یهود» نام برد.

ولادیمیر پوتین در ادامه با مشابه‌سازی این اقدام سفیر سابق لهستان در آلمان با تصمیم مقامات فعلی این کشور از رویکرد سال‌های اخیر نسبت به تخریب آثار تاریخی مرتبط با سرباران ارتش سرخ در لهستان به شدت انتقاد کرد.

روسیه و لهستان به‌تازگی دور تازه‌ای از جنگ لفظی بر سر وقایع تاریخی را آغاز کرده‌اند. دستگاه دیپلماسی روسیه همواره آنچه «لفاظی تهاجمی» ورشو می‌خواند را به باد انتقاد می‌گیرد؛ در مقابل لهستان ضمن ابراز نگرانی، مسئولان روسیه را به ارائه تصویری نادرست از وقایع تاریخی متهم می‌کند.

آقای پوتین همچنین روز جمعه گذشته قطع‌نامه بحث‌برانگیز پارلمان اروپا با عنوان «حافظه تاریخی» که ماه سپتامبر به تصویب رسید و در آن به نوعی کمونیسم و نازیسم در یک ردیف قرار داده شده‌اند را به شدت محکوم کرد.

رئیس جمهوری روسیه در ادامه در جمع افسران وزارت دفاع کشورش بار دیگر از پیشرفت‌های به‌دست‌آمده در صنایع نظامی روسیه به‌خصوص دستیابی به فناوری ساخت سلاح‌های مافوق صوت سخن گفت و تأکید کرد که هیچ کشوری این نوع سلاح‌ها را در اختیار ندارد.

دکمه بازگشت به بالا