اخبار هیدراسلایدافغانستانصلحگزارش

ارگ ریاست جمهوری: پاکستان شاید در صدد امتیازطلبی از روند صلح افغانستان باشد

ریاست جمهوری افغانستان گفته است که کاهش نیروهای پاکستانی در مرز با افغانستان، روند گفتگوهای صلح میان ‌آمریکا و طالبان را پیچیده نخواهد کرد.

به گزارش شانا به نقل از صدای آمریکا؛ پیش از این، سفیر پاکستان در واشنگتن به روزنامه نیویارک تایمز گفته بود که شاید بخشی از نظامیان پاکستان مستقر در مرز با افغانستان به کشمیر اعزام شوند؛ اقدامی که به گفته او ممکن مذاکرات صلح ‌آمریکا با طالبان را پیچیده کند.

صدیق صدیقی، سخنگوی ریاست جمهوری افغانستان به صدای ‌آمریکا گفت که این اقدام پاکستان هیچ تاثیری بر مذاکرات ایالات متحده با طالبان نخواهد داشت.

تحلیلگران سیاسی می‌گویند که از چنین اظهارات برمی‌آید که ممکن پاکستان با ربط دادن صلح افغانستان و تنش‌ها در کمشیر در صدد کسب امتیازات از ایالات متحده باشد.

آقای صدیقی مسایل کشمیر و افغانستان را جدا از هم دانسته و مسئله کشمیر را «موضوع داخلی هند» خواند. او گفت: «[پاکستان] شاید در صدد امتیازطلبی باشد، این را زمانی ثابت خواهد کرد، اما زود است تا گفته شود بلی.»

این در حالی است که در اوایل ماه جاری شهباز شریف، یکی از رهبران برجسته سیاست پاکستان گفت که صلح افغانستان نباید به بهای کشمیر تمام شود؛ اما سفیر پاکستان در ایالات متحده گفته است که مسئله افغانستان از کشمیر جداست و اسلام‌آباد تلاش ندارد این دو را با هم ربط دهد.

با آنهم او افزود که مسئله کشمیر در زمان بدی اتفاق افتاده است «زیرا پاکستانی‌ها در تلاشند تا کنترل نظامی را در مرزهای غربی با افغانستان تقویت بخشند؛ ساحه‌ای که تندروان طالب از دیری زمانی از آن نفوذ می‌کنند.»

حکومت افغانستان همواره پاکستان را به آموزش، تمویل و تجهیز گروه‌های دهشت‌افکنی متهم کرده و گفته است که این گروه‌ها در پاکستان پناهگاه داشته و حملات خود را در آن کشور طرح‌ریزی و در افغانستان عملی می‌کنند.

محمد اشرف غنی، رئیس جمهور افغانستان در اواخر سرطان گفت که «جنگ اعلام ناشده که از پاکستان علیه افغانستان آغاز شده بود» هنوز هم ادامه دارد و به گفته وی گروه‌های دهشت‌افکنی هنوز هم پناهگاه‌ها و پایگاه‌های حمایتی در شبکه‌های مدارس پاکستانی دارند.

اما پاکستان همواره این اتهامات را رد کرده و خود را قربانی حملات گروه‌های دهشت‌عنوان کرده است.

دکمه بازگشت به بالا