اجتماعیاخبار هیدراسلایدافغانستان

چگونگی دستیابی طالبان به تجهیزات نیروهای دولتی

به گزارش شانا به نقل از ایرنا؛ براساس گزارش «مرکز خبرنگاری تحقیقی پیک»، از سال ۱۳۸۱ تا ۳۰ سنبله ۱۳۹۸، ۱۲ هزار قبضه سلاح سبک و یک هزارو ۱۰۰ موتر زرهی و عادی نیروهای دولتی در ولایت هلمند ناپدید شده است که ۸۰ درصد این تجهیزات به دست طالبان افتاده است.

در ادامه این گزارش اضافه شده است، بیش ۱۰۰ تن از افسران عالی پولیس در این خصوص به محاکم معرفی شده‌اند.

در بخش دیگری از این گزارش آمده است گزارش‌های منتشر شده از ولایت غربی فراه در خصوص ناپدید شدن تعداد زیادی تجهیزات و سلاح باعث شد که نمایندگان افغانستان هیئتی را به ولایت فراه اعزام کنند.

«عبدالستار حسینی» یکی از نمایندگان مجلس افغانستان که ریاست این هیئت را بر عهده داشت پس از بازگشت از فراه در گزارشی به مجلس گفت: بخش زیادی از تجهیزات نیروهای دولتی در «جمعه‌بازار» ولسوالی «خاک سفید» ولایت فراه توسط طالبان خریدوفروش می‌شود، این در حال است که نیروهای دولتی با کمبود تجهیزات جنگی روبرو هستند.

حسینی، فروش تجهیزات جنگی نیروهای دولتی در بازار سیاه فراه را فاجعه‌بار عنوان کرد و افزود: تحقیقات آن‌ها نشان می‌دهد که چهار ماه پیش تعداد زیاد سلاح و مهمات نیروهای پولیس به دست طالبان افتاده است.

هرچند وی آمار مشخصی ارائه نکرد و مدعی شد که بخش زیادی از این سلاح و مهمات در زمانی که «غلام‌محی‌الدین خیرخواه» فرماندهی پولیس فراه را عهده‌دار بود، فروخته شده است.

در بخش دیگری از این گزارش آمده است، همچنین در زمانی که رحمت‌الله صدیقی، فرماندهی پولیس فراه را به عهده داشت یک هزار و ۵۰۰ قبضه سلاح ناپدید شده است.

فرماندهی پولیس فراه و وزارت داخله افغانستان تاکنون در این خصوص اظهارنظری نکرده‌اند اما «مسعود بختور» معاون والی فراه به روزنامه اطلاعات روز افغانستان گفته است که سلاح‌هایی که در دست طالبان است، سلاح‌های است که از نهادهای خارج تهیه‌شده است.

به گفته وی تعدادی از این سلاح‌ها با سقوط پاسگاه‌ها و تعدادی نیز از طریق افراد بانفوذ در اختیار طالبان قرار داده شده است.

حسینی، رئیس هیئت مجلس در سفری به ولایت فراه دریافته است که در جمعه‌بازارهای طالبان، سلاح‌های نیروهای پولیس به قیمت‌های پایین خریدوفروش می‌شود.

طالبان از طریق فروش مواد مخدر، درآمدهای حاصل از گمرک، معادن و کمک کشورهای خارجی پول لازم برای خرید سلاح را به دست می‌آورند.

«اویس احمدغنی» والی ایالت «خیبر پشتون‌خواه» پاکستان در سال ۲۰۰۹ میلادی درباره بودجه نظامی طالبان گفته بود که این گروه سالانه حدود چهار میلیارد دالر بودجه نظامی به دست می‌آورد. وی گفته بود این مبلغ از قاچاق مواد مخدر، اخاذی و یا مسیرهای دیگر ناممکن است و پاکستان نیز توانایی چنین کمک‌های را به طالبان ندارد.

احمدغنی افزوده بود که کشورهای خارجی پول در اختیار طالبان قرار می‌دهد تا آن‌ها در افغانستان به جنگ ادامه دهند.

به دنبال همین اظهارات «ریچارد هولبروک» نماینده ویژه آمریکا برای افغانستان و پاکستان در سال ۲۰۰۹ در سفری به اسلام‌آباد در پاسخ به سؤال خبرنگاران در این رابطه گفته بود که برخی از افراد طرفدار بنیادگرایان در کشورهای خلیج‌فارس از راه‌های غیرقانونی به طالبان کمک می‌کنند.

دکمه بازگشت به بالا