اخبار هیدربین‌المللیتحلیل

تعدیل تنش‌ها بین ایران و آمریکا

به نظر می‌رسد تنش‌ها بین ایران و آمریکا که روندی رو به تشدید داشت، به تدریج در حال تعدیل شدن است.

بر اساس این گزارش، سفیر ایران در سازمان ملل متحد اعلام کرد تهران خود را برای درگیری آماده نمی‌کند اما در صورت وقوع یک درگیری باید آماده باشد.

در همین حال, دو مقام آمریکایی در گفتگو با سی‌ان‌ان‌ اعلام کردند اطلاعات جدید نشان می‌دهد برخی قایق‌های ایرانی -که آمریکا ادعا می‌کند حامل موشک‌هایی بودند- به بنادر بازگشته‌اند و برخی از این تسلیحات را خالی کرده‌اند. اما مشخص نیست آیا این اقدام نشانه‌ای از کاهش تنش‌ها بین آمریکا و ایران محسوب می‌شود یا خیر.

فرد پلایتگن خبرنگار سی‌ان‌ان از تهران گزارش داد: تاکنون هیچ گونه اظهار نظر رسمی از سوی دولت صورت نگرفته است که موشک‌هایی از سوی ایرانی‌ها بر روی کشتی‌های تجاری سوار شده‌اند، موضوعی که سبب شد آمریکا یک فروند ناو هواپیمابر و بمب افکن های بی ۵۲ را در منطقه مستقر کند. این در حالی است که سفیر ایران در سازمان ملل متحد در مصاحبه‌ای -که رسانه‌های دولتی ایران آن را منتشر کردند- اعلام کرد که ایران در حال آماده شدن برای نوعی درگیری نیست اما در صورت وقوع یک درگیری می‌خواهد که آماده باشد. ایرانی‌ها می گویند اقدامات نظامی که آن‌ها لزوماً در حال انجام دادن هستند, ماهیتی دفاعی دارند. ایرانی‌ها همچنان بر این موضع خود تاکید دارند که در حال حاضر هیچ گونه مذاکره‌ای با دولت ترامپ انجام نخواهند داد. محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران، که در سفر دوره‌ای به کشورهای آسیایی به سر می‌برد، بار دیگر تأکید کرد ایرانی‌ها می‌خواهند قبل از آن که آماده هر گونه مذاکره‌ای با کاخ سفید باشند، دولت ترامپ برخی از این تحریم‌های فلج کننده را کاهش دهد. آن‌ها می‌خواهند بتوانند نفت خود را در بازارهای بین‌المللی بفروشند, آن‌ها می‌خواهند شرکت‌ها بدون هراس از اقدامات منفی آمریکا بتوانند در ایران سرمایه گذاری کنند و در نهایت آنها می گویند که می‌خواهند آمریکا به توافق هسته‌ای بازگردد، و البته در این دوره زمانی به نظر نمی‌رسد این موضوع در دولت آمریکا مطرح باشد.

  • منبع: عصر دیپلماسی
دکمه بازگشت به بالا