اجتماعیاخبار هیدراسلایدافغانستانزنانکودکانگزارش

چالش‌های اقتصادی مرکز درمان زنان و کودکان معتاد در کابل

مسئولان مرکز ترک اعتیاد ۱۵۰ بستر بانوان و کودکان در کابل، می‌گویند که عرضه خدمات به معتادان در این مرکز به علت قطع کمک‌های توسعه‌ای کاهش یافته است.

مسئولان این مرکز می‌گویند که ۵۳ بانو و ۲۳ کودک معتاد در حال حاضر در این مرکز زیر درمان هستند.

مرسل احمدی، مدیر عمومی روان‌شناسی مرکز ترک اعتیاد ۱۵۰ بستر بانوان و کودکان، می‌گوید بعضی کودکان را از زیر پل‌سوخته و از تپه سرای‌شمالی که بدون پدرومادرشان هستند، اینجا می‌آورند.

شایسته حکیم، رئیس این مرکز نیز می‌گوید قبلاً پروژه‌هایمان انکشافی بود و کارمندان معاش می‌گرفتند اما فعلاً تمام خدمات ضعیف‌تر شده است و حتی در پرداخت کرایه خانه دچار مشکل شده‌ایم.

رویا، یکی از معتادان در این مرکز، در یازده سالگی به تریاک و اکنون به کریستال روی آورده است. او می‌گوید که پدر و مادرش را به‌علت اعتیاد به مواد مخدر از دست داده است و دو برادر معتادش چند بار وی را پس از ترک مواد مخدر، دوباره به اعتیاد تشویق کرده‌اند.

مژده، یک معتاد دیگر، است که می‌گوید گرده‌ام درد می‌کند و هرچه دکتر رفتم خوب نشد، بعد دختر همسایه گفت «بزن خوب می‌شوی» این‌گونه آلوده شدم.

از سویی‌هم، فرماندهی امنیه طالبان در کابل می‌گوید که روند گردآوری معتادان زن و کودک در شهر کابل آغاز شده است. خالد زدران، سخنگوی فرماندهی امنیه طالبان در کابل، می‌گوید که بیش از 100 بانوی معتاد را در یک سال اخیر از شهر کابل جمع آوری کرده‌اند.

وی می‌گوید که طالبان برای جمع‌آوری پلان‌های خوبی دارند و بسیاری از مردم خودشان با مراجعه با آن‌ها، همکاری می‌کنند.

بربنیاد اطلاعات مسئولان مرکز ترک اعتیاد ۱۵۰ بستر بانوان و کودکان، بیش‌تر این بانوان بی‌سرپرست و بی‌سرپناه هستند. مسئولان ادعا دارند که پرورشگا‌ه‌ها، این کودکان را پس از درمان نمی‌پذیرند و به همین علت آنان دوباره به مواد مخدر روی می‌آورند.

دکمه بازگشت به بالا