اخبار هیدراسلایدافغانستانانتخاب سردبیربین‌المللیگزارش

موتر محبوب طالبان چیست؟

برای گروهی که بقای خود را در سرکوب و برخورد مسلحانه می‌بیند قطعاً موتری جذاب خواهد بود که قدرت بالا، عمر طولانی و قابلیت حمل اسلحه و مهمات داشته باشد.

به گزارش شانا به نقل از نبض بازار؛ موترهای غول‌پیکر و مستحکم ساخته‌شده توسط موترساز ژاپنی براساس شهرت نابودنشدنی خود محبوب هستند و در دهه ۱۹۹۰ به نمادی از نیروی طالبان تبدیل شدند.

در حالی که ویدیوهای تسخیر سریع و تکان‌دهنده افغانستان توسط طالبان در سراسر جهان پخش می‌شد، یک منظره آشنا، تصاویر گسترده‌ای از شیوه حمل‌ونقل مورد علاقه این گروه بود؛ وانت‌های تویوتا هایلکس.

تویوتا هایلکس در میان سایر گروه‌های تروریستی از جمله القاعده و داعش نیز محبوب هستند و نه‌تنها می‌توانند در زمین‌های ناهموار افغانستان مقاومت کنند، بلکه به گونه‌ای ساخته شده‌اند تا با ماشین‌آلات سنگین مجهز شوند.

اولین باری که جنگجویان طالبان به کاخ ریاست جمهوری یورش بردند، در سال ۱۹۹۶، روزنامه‌نگاران ایندیا تودی توضیح دادند که چگونه تانک‌ها و کامیون‌های تویوتا هایلکس مملو از مهمات وارد پایتخت افغانستان شدند. نیویورک‌تایمز در سال ۲۰۰۱ نوشت این موترها «سکوهای ایده‌آلی برای ارعاب و اعمال قانون» بودند.

 خودروی محبوب طالبان در افغانستان چیست؟/تصاویر
تویوتا مدت‌ها تلاش کرده است تا از ارتباط خود با گروه‌های تروریستی فاصله بگیرد و علناً از تحقیقات وزارت خزانه‌داری آمریکا در مورد چگونگی افتادن موترهای آن‌ها به دست تروریست‌ها حمایت کرده است.

این کارخانه همچنین در سال گذشته با عرضه مدل ۲۰۲۲ تویوتا لندکروزر که طولانی‌ترین مدل این شرکت است، سیاست جدیدی را اعلام کرد. پس از فروش آن در ژاپن در ۲ آگوست با قیمتی در حدود ۴۶۵۰۰ دلار، سازنده موتر اعلام کرد که هر کسی که یکی را بخرد باید قراردادی را امضا کند که قول دهد موتر را در عرض یک سال به فروش نرساند.

خودروی محبوب طالبان در افغانستان چیست؟/تصاویر

تویوتا گفت: «لندکروزر به‌ویژه در خارج از کشور محبوب است و ما در مورد جریان وسایل نقلیه از ژاپن به خارج از کشور بلافاصله پس از عرضه و همچنین امکان صادرات آن‌ها به مناطق خاصی که مقررات امنیتی در آن وجود دارد نگران هستیم.»

دکمه بازگشت به بالا