اخبار هیدرافغانستاناقتصادیگزارش

تعهد هند برای ۸۰ میلیون دالر کمک مالی به افغانستان

به گزارش خبرگزاری شانا به نقل از طلوع‌نیوز، مسئولان وزارت اقتصاد می‌گویند که قرار است تا یک ماه دیگر، تفاهم‌نامه این کمک‌ها امضا شود.

در همین حال شماری از آگاهان امور اقتصادی می‌گویند که توجه کمتر به روستاهای کشور، باعث سرازیر شدن روستانشینان به شهرها و بی‌نظمی‌های، گسترده شده است. وزارت اقتصاد در چارچوب طرح توسعه متوزان به کمک مالی هند پروژه‌های توسعه‌ای با اثرات بلند اجتماعی را عملی می‌کند.

مسئولان این وزارت می‌گویند که به هدف توسعه اقتصادی متوازن و توجه به روستاهای که پروژه‌های توسعه‌ای در آن آنها کمتر عملی شده‌اند، پروژه‌هایی در بخش‌های کشاروزی، آبرسانی، تولید انرژی و توانمندی‌سازی زنان در روستاها عملی خواهد شد.

سهراب بهمن، سخنگوی وزارت اقتصاد می‌گوید: «تعهد جدید را که هند دارد به این همین است که در حدود ۸۰ میلیون دالر سر این ۱۲۰ میلیون دالر اضافه می‌شود که در مجموع ۲۰۰ میلیون دالر خواهد شد. تلاش صورت می‌گیرد که در این پروژه‌ها به اولیت‌های مردم تمرکز شود.»

در همین حال یکی از آگاهان امور اقتصادی می‌گوید که در پیشرفت‌های اقتصادی ۱۸ سال پسین در کشور نامتوازن بوده است و رشد متوازن باید یکی از اهداف راهبردی حکومت باشد.

قیس محمدی، استاد دانشگاه در این باره می‌گوید: «در افغانستان در چندین سال گذشته نه‌تنها این که برنامه‌ریزی‌ها بر اساس اصول و اساسات اقتصادی استوار نبوده، بلکه تمامی پلان‌های که ساخته شده است تصادم طبقاتی را بیش‌تر ساخته و عدم توسعه متوازن را بیشتر ساخته است.»

قرار است در چارچوب طرح توسعه اقتصادی متوازن ۵۷۶ پروژه توسعه با هزینه در حدود ۲۰۰ میلیون دالر تا سال ۲۰۲۰ میلادی عملی شود.

از سال ۲۰۰۵ بدین‌سو در چارچوب این برنامه ۳۴۴ پروژه به ارزش ۷۳ میلیون دالر به بهربرداری سپرده شده است.

دکمه بازگشت به بالا