اخبار هیدربهداشتبین‌المللیگزارش

پزشک فرانسوی: محو بیماری کووید-۱۹ طی هفته‌های آتی امکان‌پذیر است

به گزارش شانا به نقل از یورونیوز؛ پروفسور دیدیه رائولت، استاد بیماری‌های عفونی و مدیر انستیتوی مدیترانه‌ای بیماری‌های عفونی شهر مارسی فرانسه، روز ۱۴ آپریل (۲۷ حمل) در پیامی ویدئویی گفت: «اینجا [در شهر مارسی] همه‌گیری به‌تدریج در حال ناپدید شدن است. ما در وضعیت پیک روزانه تا ۳۶۸ مورد مثبت داشتیم و اکنون روزانه ۶۰ تا ۸۰ مورد مثبت جدید داریم. امری که کاهش چشمگیر را نشان می‌دهد.»

آقای رائولت افزوده است: «احتمال دارد که همه‌گیری در تابستان ناپدید شود، حدوداً در اواخر تابستان، و اینکه تا چند هفته آینده ما به‌جز به دلایل خیلی خاص موردی از بیماری نداشته باشیم.»

پروفسور رائولت در ویدئوی تازه منتشره خود بار دیگر بر کارآیی روش ابداعی تیمش در درمان بیماری کووید-۱۹ تأکید کرده و گفته است: «ما تاکنون ۳۲۸۰۳ نفر را تست کرده‌ایم که از این تعداد نتایج آزمایش ۴۲۹۶ نفر مثبت درآمده است. ۲۶۳۸ نفر توسط روش درمانی ما مورد معالجه قرار گرفته‌اند و ۱۰ مورد مرگ داشتیم. چیزی که در حال حاضر نرخ مرگ‌ومیر ما را به عدد کمتر از ۰.۵ درصد می‌برد؛ یکی از بهترین و تماشایی‌ترین نتایج حال حاضر جهان.»

اظهارات آقای رائولت در هفته‌های اخیر در فرانسه جنجال‌ساز شده است. پس‌ازآن که وی از نتیجه مثبت داروی پیشنهادی خود بر روی چند بیمار کرونایی خبر داد، واکنش‌های بسیار زیادی به این خبر در جامعه فرانسه شکل گرفت. بسیاری از کاربران شبکه‌های اجتماعی از او به‌عنوان «قهرمان ملی» و حتی ناجی مردم جهان در برابر کرونا نام بردند. اما بسیاری دیگر نیز که بیشترشان را پزشکان و همکاران خود آقای رائولت تشکیل می‌دهند، با زیر سؤال بردن این ادعا از نظر علمی، او را فردی «فرصت‌طلب» معرفی کردند.

پروفسور دیدیه رائولت که از سال ۲۰۱۰ تاکنون پیشینه و تجربه علمی درخشانی به‌ویژه در زمینه کشف دارو برای بیماری‌های عفونی دارد، روز ۲۵ فبروری گذشته اعلام کرد نوعی دارو به نام هیدروکسی‌کلروکین که از سال‌ها پیش تاکنون برای درمان مالاریا از آن استفاده می‌شده «احتمالاً» با ترکیب با آزیترومایسین و دو ماده دیگر می‌تواند بیماری کووید-۱۹ را درمان کند.

منتقدان این دانشمند فرانسوی می‌گویند کلروکین هنوز به حد کافی بر روی افراد آزمایش نشده و فاقد پروتکل‌های علمی است. به گفته آن‌ها این دارو ممکن است در درازمدت عوارض جانبی خطرناکی داشته باشد و بالا و پایین بودن دوز مصرف آن می‌تواند به‌مثابه ماده سمی در بدن عمل کند.

امانوئل ماکرون، رئیس جمهوری فرانسه، هفته گذشته برای دیدار با دیدیه رائولت و بازدید از انستیتوی مدیترانه‌ای بیماری‌های عفونی به مارسی سفر کرده بود.

دکمه بازگشت به بالا