اخبار هیدرافغانستانصلحگزارش

بحران افغانستان محور رایزنی مقامات ازبکستان و آلمان

وزیر امور خارجه ازبکستان با نماینده ویژه آلمان در امور افغانستان دیدار کرد.

به گزارش خبرگزاری شانا به نقل از فارس، «عبدالعزیز کامل‌اف» وزیر امور خارجه ازبکستان با «مارکوس پوتزل» نماینده ویژه آلمان در افغانستان دیدار و اوضاع این کشور را بررسی کرد.

در این دیدار تلاش‌های ازبکستان و آلمان برای حل بحران افغانستان بررسی شد.

طرفین به ویژه بر لزوم هماهنگی تلاش‌های جامعه جهانی برای حل‌وفصل اوضاع افغانستان تأکید کردند.

نماینده ویژه آلمان در افغانستان با اشاره به نزدیکی مواضع ۲ کشور درباره ابعاد اولویت‌دار همکاری‌ها در مسیر افغانستان بر ارتقای سطح کنونی همکاری‌های متقابل تاکید کردند.

در این دیدار تاکید شد که دولت آلمان از گام‌های رئیس جمهور ازبکستان برای کمک به آغاز پروسه صلح سیاسی در افغانستان، بازسازی زیربناهای اجتماعی و اقتصادی از جمله آموزش کارمندان ملی در زمینه‌های مختلف اقتصادی این کشور حمایت می‌کند.

طرفین آمادگی خود را برای ادامه گفت‌وگوهای موثر در زمینه اوضاع افغانستان چه در سطح دفاتر نمایندگان ویژه ۲ کشور در افغانستان و چه وزرای امور خارجه ازبکستان و آلمان اعلام کردند.

مبادلات بازرگانی ازبکستان و آلمان در ۹ ماه نخست سال ۲۰۱۸ میلادی با ۱۳ درصد افزایش در سطح ۵۲۶ میلیون دلار قرار گرفته و حجم سرمایه گذاری‌های آلمانی‌ها در ازبکستان طی ۱۰ سال اخیر از سطح ۷۵۰ میلیون یورو فراتر رفته است.

هم اکنون در ازبکستان ۱۳۲ شرکت با سرمایه سرمایه گذاران آلمانی از جمله ۳۳ شرکت با صد درصد سرمایه سرمایه گذاران آلمانی در زمینه‌های مختلف فعالیت می‌کند.

آلمان در ۳۱ دسامبر سال ۱۹۹۱ میلادی استقلال ازبکستان‌ را به رسمیت شناخت و در تاریخ ۶ مارس سال ۱۹۹۲ میلادی میان ۲ کشور روابط سیاسی برقرار شده است.

دکمه بازگشت به بالا