اخبار هیدراسلایدافغانستانانتخاباتگزارش

آغاز تبلیغات انتخاباتی افغانستان در فضای جنگ و ناامنی

افغانستان پس از سرنگونی رژیم گروه طالبان در سال ۲۰۰۱، آماده برگزاری انتخابات دور چهارم ریاست جمهوری در ۲۸ سپتامبر سال جاری میلادی در فضای جنگ و ناامنی است.

کمپین ۶۰ روزه دور چهارم انتخابات ریاست ‌جمهوری افغانستان پس از سقوط حکومت گروه طالبان در سال ۲۰۰۱، روز یک‌شنبه ۲۸ ژوئیه به طور رسمی در میان افزایش خطرات امنیتی و ترس از تقلب در انتخابات آغاز شده و روز ۲۸ سپتامبر پایان خواهد یافت.

به گزارش شانا به نقل از آناتولی؛ ۱۸ نفر از نامزدان ریاست جمهوری از جمله اشرف غنی، رئیس جمهور کنونی و عبدالله عبدالله، رئیس اجرایی، کمپین‌های خود را برای به دست آوردن این پست مهم آغاز کرده‌اند. این در حالی است که برخی نامزدها در مورد سوء استفاده احتمالی منابع دولتی در دوران برگزاری کمپین انتخابات غنی که در حال حاضر قدرت را در دست دارد، ابراز نگرانی می‌کنند، اما هواداران وی می‌گویند که آنها تنها طبق قوانین مبارزات انتخاباتی رقابت خواهند کرد.

رقبای انتخابات ریاست جمهوری

محمد اشرف غنی، رئیس جمهور کنونی، عبدالله عبدالله رئیس اجرایی فعلی، گلبدین حکمتیار رهبر حزب اسلامی، محمدحنیف اتمر، مشاور سابق امنیت ملی، احمدولی مسعود، رئیس بنیاد احمدشاه مسعود، رحمت‌الله نبیل، مشاور اسبق امنیت ملی، لطیف پدرام رهبر حزب کنگره ملی، زلمی رسول، وزیر امور خارجه سابق، حکیم تورسن، بازرگان و عضو حزب متحد ملی، نورالحق علومی، وزیر اسبق کشور، محمدشهاب حکیمی، استاد دانشگاه، نوررحمان لیوال، بارزگان و مالک یکی از شرکت‌های فناوری، سید نورالله جلیلی، فعال سیاسی، شیدامحمد ابدالی، سفیر پیشین در هند، محمدابراهیم الکوزی، رئیس «شورای سراسری الکوزی»، عنایت‌الله حفیظ، تکنوکرات و رئیس شورای اجرایی حزب کار و توسعه، غلام‌فاروق نجرابی، رهبر حزب استقلال، فرامرز تمنا، رئیس سابق مرکز مطالعات استراتژیک وزارت امور خارجه به عنوان نامزد در انتخابات آتی ریاست ‌جمهوری افغانستان رقابت می‌کنند.

سقف هزینه تبلیغات انتخابات ریاست جمهوری

کمیسیون انتخابات افغانستان طی اطلاعیه‌ای تاکید کرد که «هر نامزد انتخابات ریاست جمهوری افغانستان می‌تواند تا ۴۴۲ میلیون افغانی (معادل ۵ میلیون دلار) برای تبلیغات انتخاباتی خود هزینه کند و صرف بیش از این مبلغ به منزله تخلف از مقررات خواهد بود.»

این در حالی است که سقف هزینه تبلیغات انتخابات ریاست جمهوری دوره گذشته ۱۰ میلیون افغانی (معادل حدود ۱۲۵ هزار دلار) تعیین شده بود که با این حساب، سقف هزینه تبلیغات این کارزار در این دوره بیش از ۴۰ برابر افزایش یافته است.

عبدالعزیز ابراهیمی، معاون سخنگوی کمیسیون انتخابات افغانستان در یک نشست خبری در کابل گفت: «هیچ نامزد انتخابات ریاست جمهوری افغانستان حق ندارد از منابع مالی خارجی استفاده کند. نامزدهای ریاست جمهوری باید حساب‌های بانکی مشخص داشته باشند و در پایان تبلیغات انتخاباتی باید گزارشی از هزینه‌های خود را در جریان مبارزات انتخاباتی به این کمیسیون ارائه کنند.»

هزینه برگزاری انتخابات ریاست‌ جمهوری ۱۴۹ میلیون دلار است

براساس اعلام کمیسیون انتخابات افغانستان هزینه برگزاری انتخابات آتی ریاست ‌جمهوری این کشور ۱۴۹ میلیون دلار بوده و دولت کابل حدود ۶۰ درصد این هزینه بالغ بر ۹۰ میلیون دلار را از بودجه خود می‌پردازد و ۵۹ میلیون دلار دیگر آن توسط جامعه بین‌المللی تأمین می‌شود. همچنین ایالات متحده آمریکا وعده کمک ۲۹ میلیون دلاری به این انتخابات را داده است.

بیش از ۹ میلیون و ۶۰۰ هزار رای‌دهنده ثبت‌نام کرده‌اند

آخرین آمار کمیسیون انتخابات افغانستان نشان می‌دهد که ۹ میلیون و ۶۷۸ هزار و ۲۸۳ نفر برای شرکت در انتخابات ریاست ‌جمهوری ثبت‌نام کرده‌اند. این درحالی است که در انتخابات مجلس نمایندگان در اکتبر سال گذشته حدود ۹٫۱ میلیون نفر ثبت‌نام کرده بودند.

بنابر آخرین آمار ۷ هزار و ۳۸۵ مرکز رای‌گیری از سوی این کمیسیون در نظر گرفته شده، اما دولت افغانستان اعلام کرده که قادر به تامین امنیت تنها ۵ هزار و ۳۸۸ باب از این مراکز است. رای‌دهندگان به دلایل ناآرامی و تهدید گروه‌های مسلح و شبه‌نظامیان طالبان نخواهند توانست برای رای‌دهی به نامزدهای مورد نظر خود در حدود بیش از ۲ هزار مرکز حضور یابند.

تدوین طرح جامع امنیتی برای انتخابات ریاست جمهوری

وزارت دفاع ملی افغانستان طرح ۳ مرحله‌ای امنیتی شامل تامین امنیت برای انتقال مواد حساس انتخاباتی، روز برگزاری انتخابات و پسا انتخابات را به اجرا درآورده و انتظار می‌رود بیش از ۵۰ هزار نیروی امنیتی مسئولیت تامین امنیت انتخابات و ۱۸ نامزد را برعهده بگیرند.

چالش‌های بزرگ برگزاری انتخابات

با وجود اینکه که کارزار انتخابات ریاست جمهوری و موضع مردم در مورد این رقابت سرنوشت‌ساز تلقی می‌شود، دولت افغانستان نیز نیاز دارد برخی از چالش‌های بزرگ برای برگزاری انتخابات از جمله تهدید طالبان به اختلال در انتخابات و افزایش حمایت مالی از سوی جامعه بین المللی برای انتخابات را تا سپتامبر حل و فصل کند.

نامزدان در کمپین‌های خود بر بهبود وضع امنیتی کشور تمرکز می‌کنند، در حالی که نزدیک به نیمی از ۳۴ ولایت افغانستان میدان نبرد و عملیات هوایی بوده و مراکز ولایات از جمله پایتخت هر از گاهی در معرض خطر حملات تروریستی قرار گرفته است.

در همین راستا، شبه‌نظامیان طالبان که از مخالفان جدی برگزاری انتخابات ریاست جمهوری هستند، ظاهراً تلاش دارند نفوذ خود را با برگزاری مذاکرات صلح با ایالات متحده آمریکا گسترش دهند و اعلام کرده‌اند که جنگ و انفجارها را به شهرهای این کشور می‌کشانند. از سوی دیگر در حال حاضر توجه بیشتر به این موضوع است که چگونه نامزدهای ریاست جمهوری با طالبان مذاکره خواهند کرد.

گفتنی است انتخابات ریاست‌ جمهوری افغانستان در سال ۲۰۱۴ به دلیل تخلفات گسترده به بحران رفت و به تشکیل حکومت ائتلافی وحدت ملی منجر شد. همچنین انتخابات پارلمانی افغانستان در سال گذشته نیز با مشکلات فنی فراوانی مواجه و نتایج آن پس از ۷ ماه اعلام شد.

  • منبع: خبرگزاری آناتولی، خلیل سلحشور
دکمه بازگشت به بالا