اخبار هیدراسلایدافغانستانانتخاباتگزارش

آغاز رسمی روند برگزاری انتخابات ریاست جمهوری

به گزارش شانا به نقل از طلوع‌نیوز؛ روند رأی‌دهی در انتخابات ریاست‌ جمهوری، ساعت ۰۷:۰۰ امروز (شنبه، ۶ میزان) در کشور آغاز شده است.

گفتنی است که ۹ میلیون از شهروندانی که برای شرکت در انتخابات ریاست جمهوری نام‌نویسی کرده‌ بودند امروز به نامزدان مورد نظر خود رأی خواهند داد.

آمارهای کمیسیون مستقل انتخابات نشان‌دهنده آن است که ۴۹۲۸ مرکز رأی‌دهی در ۳۴ ولایت کشور امروز بر روی رأی‌دهندگان باز هستند؛ اما ۴۴۵ مرکزی که پیش از این مشخص شده بود، به علت تهدیدات امنیتی مسدود هستند.

در این دور انتخابات ریاست جمهوری، هجده تن به شمول محمد اشرف غنی و رئیس جمهور، عبدالله عبدالله، رئیس اجرایی خود را نامزده کرده‌اند؛ اما محمدحنیف اتمر، نورالحق علومی، شیدامحمد ابدالی، زلمی رسول و محمدابراهیم الکوزی از نامزدی خود انصراف داده‌اند.

گفتنی است که این انتخابات توسط ۷۲ هزار تن از نیروهای امنیتی افغانستان تأمین امنیت خواهد شد. نهادهای امنیتی اعلام کرده‌اند که این نیروها از چندین ساعت پیش از آغاز روند رأی‌دهی در حالت «احضارات درجه یک» قرار گرفته‌اند.

کمیسیون مستقل انتخابات، به منظور تأمین شفافیت در این انتخابات از دستگاه‌های شناخت بایومتریک کار می‌گیرد و رأی‌دهند‌گان باید اطلاعات خود را به‌ شمول تصویر، در این دستگاه‌ها ثبت کنند.

کمیسیون مستقل انتخابات می‌گوید که بیش از صدهزار کارمند این نهاد در سراسر کشور این انتخابات را برگزار می‌کنند. به گفته این نهاد، تنها آرائی معتبر خواهد بود که در دستگاه‌های شناخت بایومتریک ثبت شده‌ باشند.

حوا علم نورستانی، رئیس کمیسیون مستقل انتخابات روز گذشته گفت که قرار است در پایان روز انتخابات، شمار مجموعی آرای استفاده شده در این انتخابات مشخص شود.

بر بنیاد تقویم کمیسیون مستقل انتخابات، قرار است نتایج ابتدایی انتخابات ریاست‌ جمهوری ۲۷ میزان و نتایج نهایی در ۱۶ عقرب اعلام شود.

دکمه بازگشت به بالا