اخبار هیدراسلایدافغانستانصلحگزارش

حملات کابل و لوگر علت عدم تبادله اعضای شبکه حقانی

به گزارش شانا به نقل از صدای آزادی؛ این منبع که نخواست نامش فاش شود، روز (یک‌شنبه ۲۶ عقرب) گفته است که وقوع دو حمله انتحاری اخیر در شهر کابل و ولایت لوگر، این تبادله را با ناکامی رو‌به‌رو کرده است.

به گفته این منبع، یکی از شرایط حکومت افغانستان برای تبادله این زندانیان کاهش خشونت‌ها و حمله‌های طالبان در برابر مردم افغانستان بوده است؛ این در حالی است که صدیق صدیقی، سخنگوی رئیس جمهوری افغانستان روز گذشته در حساب توییترش نوشت که «انس حقانی» و دو عضو دیگر طالبان که قرار بود با دو استاد دانشگاه آمریکایی افغانستان تبادله شوند، هنوز هم در بند حکومت به سر می‌برند.

آقای صدیقی تأکید می‌کند که حکومت افغانستان درباره این تبادله تجدید نظر می‌کند و در این زمینه مطابق منافع ملی این کشور اقدام خواهد کرد؛ اما نظرمحمد مطمئن که با چند تن دیگر به تازگی پس از گفت‌وگو با طالبان از قطر به کابل بازگشته است درباره تأخیر تبادله زندانیان طالبان با دو استاد دانشگاه آمریکایی افغانستان نظر دیگری دارد.

او روز یک‌شنبه در یک نشست خبری گفت که آمریکا در برابر این تبادله از طالبان خواسته است که با حکومت افغانستان به مذاکرات رودررو حاضر شوند و به آتش‌بس تن دهند؛ اما طالبان این خواست را رد کرده‌اند.

او گفت: «زمانی که این زندانیان رها شدند و به هواپیما منتقل شدند، آمریکا شرطی را مطرح کرد که باید دو یا سه روز درباره آن میان طرفین گفت‌وگو می‌شد؛ اما طالبان این شرط را نپذیرفتند.»

محمد اشرف غنی، رئیس جمهوری افغانستان روز سه‌شنبه اعلام کرد که حکومت تصمیم گرفته است تا برای رهایی دو استاد دانشگاه آمریکایی افغانستان سه عضو شبکه حقانی به شمول انس حقانی را از زندان بگرام آزاد کند.

همچنین حکومت افغانستان گفت که با این تبادله، باید خشونت‌ها کاهش یابد و زمینه برای گفت‌وگوهای رودررو میان حکومت و طالبان فراهم شود؛ اما پس از این اعلام رئیس جمهور، نیروهای خارجی در پل‌علم، مرکز ولایت لوگر آماج حمله انتحاری قرار گرفتند که تاکنون درباره تلفات آن چیزی گفته نشده است؛ همچنین یک روز بعد از این اعلام حمله موتر بمب‌گذاری‌شده بر موتر یک شرکت خارجی در ساحه قصبه مربوط حوزه ۱۵ امنیتی شهر کابل صورت گرفت که در این حادثه ۱۲ غیرنظامی کشته و ۲۰ تن دیگر به شمول چهار نگهبان این کمپنی خارجی زخمی شدند.

از سویی هم عبدالحکیم مجاهد، عضو و مشاور هیئت اجرایی شورای عالی صلح می‌گوید که برخی مشکلات فنی مانع این تبادله شده است. او افزود: «اینکه طالبان زندانیان رهاشده را چگونه و به کجا انتقال دهند و آمریکا زندانیان طالبان را چگونه و به کجا منتقل کند تاکنون میکانیزم تفاهم درست صورت نگرفته است.»

در این حال میررحمان رحمانی، رئیس پارلمان افغانستان در نشست عمومی روز شنبه درباره زنده بودن دو استاد دانشگاه آمریکایی افغانستان ابراز شک و تردید کرد و گفت که شاید به همین علت این تبادله صورت نگرفته باشد؛ اما ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی طالبان تأکید کرده است که آنان برای این تبادله حاضرند.

عبدالحکیم مجاهد، عضو و مشاور هیئت اجرایی شورای عالی صلح نیز می‌گوید که براساس اطلاع او دو استاد ربوده‌شده دانشگاه آمریکایی افغانستان از سوی طالبان زنده هستند و این گروه برای منافع خود از آنان خوب حفاظت می‌کند.

دکمه بازگشت به بالا