اجتماعیاخبار هیدراسلایدافغانستانبین‌المللیگزارش

چگونگی واکنش افراط‌گرایان به کروناویروس

واکنش گروه‌های مختلف تندرو در این زمینه متفاوت است؛ در حالی که داعش به اعضای خود گفته است حملات علیه کشورهای ضعیف را آغاز کنند، طالبان تصاویر تیم‌های صحی خود را منتشر کرده‌اند.

ابتدا داعش در مجله خود (النباء) ویروس کرونا را مجازاتی برای «کشورهای مسیحی» توصیف کرد و خواستار همه‌گیر شدن این بیماری برای ضربه زدن به غرب شد. با این حال در شماره‌های اخیر این مجله، مقالات طولانی وجود دارد مبنی بر اینکه نباید مسلمانان فکر کنند از این بیماری رنج خواهند برد.

هرچند در سرمقاله‌های مجله، این بیماری همه‌گیر را مجازاتی برای ایالات متحده به علت وجود الحاد و بی‌اخلاقی در آن کشور دانسته شده است؛ اما یکی از نویسندگان النباء اظهار کرده است که بیماری‌های مشابه در گذشته نیز میان غیرمسلمانان شیوع یافته است.

ایمن جواد التمیمی، پژوهشگر در برنامه افراط‌گرایی دانشگاه جورج واشنگتن در این باره می‌گوید: آن‌ها می‌گویند همه‌گیری این بیماری یقیناً اراده خدا است؛ اما علت آن مشخص نیست؛ بنابراین مسلمانان باید توبه کرده و برای اقدامات لازم برای ایمن بودن از آن را اتخاذ کنند.

داعش دستورالعمل‌های مختلف بهداشتی را برای اعضا و حامیانش توصیه کرده است و همچنین آنان را تشویق و ترغیب می‌کند تا به کشورهای غربی رحم نکنند؛ بلکه بااستفاده از نقاط ضعف آن‌ها در این زمان، به این کشورها حمله کنند.

هرچند این گروه به اعضای خود توصیه کرده است تا برای انجام حملات به کشورهای غربی سفر نکنند؛ اما گفته است تا افرادش در حال حاضر باید فعال باشند. روز چهارشنبه هفته گذشته نیز پولیس آلمان چهار عضو مظنون داعش را که گفته می‌شود قصد بمب‌گذاری در تأسیسات نظامی آمریکا را داشتند بازداشت کرد.

دادستان‌ها گفته‌اند که این مردان در جنوری ۲۰۱۹ به داعش پیوسته‌اند و به آن‌ها دستور داده شده است تا در آلمان تیم تشکیل دهند. اهداف عملیاتی آن‌ها شامل پایگاه‌های نیروی هوایی ایالات متحده در آلمان و همچنان منتقدان اسلام بودند.

در مقابل،‌ القاعده هفته گذشته با انتشار شش صفحه توصیه و تفسیر درباره کویید ۱۹، بیان کرد که هرچند ویروس «سایه‌ای تیره و دردناک خود را بر تمام جهان» گسترده است؛ اما ورود این بیماری همه‌گیر در جهان اسلام نتیجه «گناهان خود ما» و شر و فساد اخلاقی در کشورهای اسلامی است.

این گروه که بیش از یک دهه در غرب حملات خود را انجام نداده است؛ می‌گوید که این بحران فرصتی است برای «گسترش صحیح عقاید و فراخواندن مردم به جهاد در راه خدا و قیام در برابر ظلم و ستم.»

نگرانی‌هایی وجود دارد که بحران کروناویروس بتواند فرصتی باشد برای شبه‌نظامیان افراط‌گرا برای به دست آوردن حمایت در سراسر آفریقا و خاورمیانه؛ زیرا دولت‌های فاسد و ناکارآمد با منابع ضعیف نتوانسته‌اند اعتماد مردم خود را جلب کنند. در گذشته نیز گروه‌های افراط‌گرا بارها به دنبال بهره‌برداری از بلایای طبیعی بوده‌اند.

معدودی از کشورهای به شدت تحت تأثیر افراط‌گرایی، دارای سیستم‌های بهداشتی مؤثر هستند؛ هرچند اندازه‌گیری کلی از شیوع این بیماری دشوار است؛ اما بسیاری از آن‌ها به احتمال زیاد در هفته‌ها و ماه‌های آینده از این ویروس رنج خواهند برد.

پناهدگان و بازداشت‌شدگان – دو جامعه‌ای که قبلاً در معرض جذب نیروهای افراطی بودند – اکنون نیز در معرض این بیماری جدید هستند. داعش با پذیرش این موضوع از جنگجویان خود خواسته است برای آزادی اعضای زندانی این گروه، بیشتر تلاش کنند.

در سومالی،‌ فرماندهان ارشد الشباب دو هفته پیش با برگزاری جلسات اضطراری برای بحث درباره تهدید این بیماری همه‌گیر، تصمیم گرفتند تا به هواداران خود بگویند برای حفاظت خود از این بیماری، اقدامات احتیاطی روی دست گیرند. آنان این بیماری را برای «نیروهای صلیبی که به کشور حمله کرده‌اند و کشورهای کافر و پشتیبان آنان» می‌دانند.

یکی از رهبران الشباب می‌گوید که این گروه از درد و رنج ایالات متحده و متحدان اروپایی آن، خوشحال است.

فوادمحمد خلف در گفتگو با نمازگزاران مسجدی در منطقه تحت کنترل الشباب در جنوب سومالی گفت: کروناویروس ضعف کسانی مانند ایالات متحده، فرانسه، ایتالیا، آلمان و انگلیس که ادعا می‌کنند ابرقدرت هستند، برملا کرده است.

سخنگوی این گروه گفت که بسیار زود درباره اینکه آیا این گروه به فراخوان سازمان ملل مبنی بر آتش‌بس و به کارمندان بهداشتی در مناطق تحت کنترل خود اجازه خواهد داد یا خیر، اظهارنظر خواهد کرد.

در افغانستان نیز طالبان گفته‌اند که آن‌ها به سازمان‌های بشردوستانه‌ای که به بیماران کمک کرده و یا از شیوع آن جلوگیری کنند کمک خواهند کرد. آن‌ها حتی در برخی مناطق به مقامات محلی پیشنهاد همکاری داده‌اند.

ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی طالبان به خبرگزاری آسوشیتدپرس گفت: «اگر خدای ناکرده، در مناطق تحت کنترل ما بیماری شیوع پیدا کند، دست از جنگ خواهیم کشید.» این گروه همچنین تصاویری از توزیع صابون، ماسک و دستکش در ولایت ننگرهار و سخنرانی رهبران‌شان درباره اقدامات احتیاطی برای جلوگیری از شیوع این بیماری را منتشر کرده است.

  • ترجمه توسط ناشناس از بخش‌هایی از یک مقاله نیویورک تایمز
دکمه بازگشت به بالا