اخبار هیدراسلایدافغانستانبین‌المللیگزارش

امام‌علی رحمان: شمال افغانستان به مرکز پرورش تروریسم بین‌المللی تبدیل شده است

امام‌علی رحمان در نشست کشورهای «آسیای مرکزی و اتحادیه اروپا» پیشنهاد کرد اتحادیه اروپا کمک‌های خود را برای تقویت مرزها با افغانستان افزایش دهد.

به گزارش شانا به نقل از اسپوتنیک؛ امام‌علی رحمان، رئیس جمهور تاجیکستان در نشست آسیای مرکزی و اتحادیه اروپا در شهر چولپون آتا قرقیزستان با ابراز نگرانی از وضعیت افغانستان از جامعه دعوت کرد تا برای تقویت مرزها با این کشور کمک‌های خود را افزایش دهند.
رئیس جمهور تاجیکستان گفت: «ما لازم می‌دانیم که اقدامات فوری را برای تقویت مرز با افغانستان انجام دهیم. اتحادیه اروپا به کمک به این موضوع از طریق برنامه‌های BOMCA و CADAP ادامه می‌دهد (BOMCA یکی از بزرگترین برنامه‌های اتحادیه اروپا و UNDP در منطقه است که هدف آن ارائه فناوری برای تقویت زیرساخت پست‌های مرزی؛ CADAP برنامه مبارزه با مواد مخدر در آسیای مرکزی است.)
به عقیده وی، اقدامات انجام‌شده در چارچوب این برنامه‌ها برای مقابله موثر با تهدیدات خارجی، به ویژه تروریسم و ​​قاچاق مواد مخدر، کافی نیست. رئیس جمهور تاجیکستان گفت: در این زمینه برای افزایش کمک‌های اتحادیه اروپا ابراز امیدواری می‌کنم.
وی تاکید کرد که قلمرو افغانستان، به‌ویژه ولایات شمالی و شمال‌شرقی آن، «به محل پرورش تروریسم بین‌المللی تبدیل شده است و این کشور همچنان یکی از بزرگترین تولیدکنندگان مواد مخدر در جهان است.» جایی که پس از به قدرت رسیدن طالبان تولید آن به طور چشمگیری افزایش یافته است.
رحمان گفت: «در این شرایط، اتخاذ اقدامات مشترک برای مبارزه با تهدید گسترش تروریسم، افراط‌گرایی، مظاهر رادیکالیسم مذهبی، جرایم سایبری، قاچاق مواد مخدر و اسلحه را مهم می‌دانیم.»
رئیس جمهور تاجیکستان به علاقه‌مندی به استقرار زودهنگام صلح و ثبات در افغانستان اشاره کرد و افزود: «تشکیل یک حکومت فراگیر که منافع همه اقشار جامعه و اقوام را در نظر بگیرد، شرط کلیدی برای اعاده صلح پایدار و ثبات در افغانستان است.»
دکمه بازگشت به بالا