اخبار هیدراسلایدافغانستانگزارش

خوش‌بینی مقامات و سیاستمداران افغانستان به قطع‌نامه شورای امنیت درباره افغانستان

مقامات پیشین، فعالان حقوق بشر و تشکل‌های سیاسی افغانستان به قطعنامه اخیر شورای امنیت ابراز خوشبینی کرده‌اند.

قطع‌نامه ۲۷۲۱ شورای امنیت که روز جمعه به تصویب رسید در مورد «یک نقشه راه» گفتگو با طالبان و «ادغام کامل افغانستان» در جامعه بین‌المللی است که با ۱۳ رای موافق و دو رای ممتنع روسیه و چین به تصویب رسید.

«جبهه آزادی افغانستان» در بیانیه‌ای این قطع‌نامه را «نشانه‌ای مثبت» خواند، اما گفت که «افزایش» تعامل با طالبان «هیچ کمکی به حل مساله و کاهش بحران نکرده» است.

«جبهه مقاومت ملی» به رهبری احمد مسعود گفته است که از «واکنش بین المللی یکپارچه‌تر و ساختارمندتر» و تعیین نماینده ویژه دبیرکل سازمان ملل در افغانستان، استقبال می‌کند.

این جبهه در بیانیه‌ای گفته است که طی ٦ ماه گذشته، در٩٠ عمليات نظامى توسط این جبهه نزديك به ٢٤٠ جنگجوى طالب كشته و زخمى شده‌اند.

حامد کرزی، رئیس جمهور پیشین نیز قطع‌نامه شورای امنیت را «نشان‌دهندهٔ همسویی مجامع جهانی برای يک افغانستان آرام، باثبات و مترقی» خوانده و استقبال کرده است و خواستار «تفاهم ملی» و آموزش «دختران و پسران» و «سهیم بودن زنان در همه امور جامعه» شده است.

سرور دانش، معاون پیشین رئیس جمهور قطع‌نامه تازه شورای امنیت سازمان ملل را «یک گام مثبت» خوانده و خواستار در نظر گرفتن یک نظام «جمهوری فدرال» در افغانستان شده است.

عطامحمد نور، از والی پیشین بلخ در بیانیه‌ای به نام «جمعیت اسلامی» گفته است از هر نوع گفتگوی «جامع» به رهبری سازمان ملل استقبال می‌کند.

رحمت‌الله نبیل، رییس پیشین اداره امنیت ملی افغانستان «نقاط ضعف و قوت» این قعط‌نامه را برشمرده است، به گفته وی، نقطه ضعف این قطع‌نامه این است که «قطعنامه بیشتر از کلمات تشویق درخواست استفاده کرده است و به مراحل یا ضرب‌الاجل خاص برای اجرا نپرداخته است.»

طالبان تاکنون درباره افزایش حملات جبهه‌های مخالف واکنشی نشان نداده‌اند.

دکمه بازگشت به بالا