اخبار هیدراسلایدبین‌المللیگزارشمحیط زیست

تغییر اقلیم؛ اقیانوس‌ها از هر زمان دیگری گرم‌تر شده‌اند

به گزارش شانا به نقل از دویچه‌وله؛ اقیانوس‌ها در سیاره زمین از هر زمان دیگری در گذشته گرم‌تر شده‌اند و سرعت گرمایش شان نیز نسبت به گذشته افزایش یافته است. یافته‌های این تحقیق که شواهد بیش‌تری درباره گرم شدن کره زمین ارائه می‌دهد، در مجله چینی «پیشرفت در علوم جوی» منتشر شده است. این تحقیق نشان داده است که دمای اقیانوس‌ها در دهه گذشته به گرم‌ترین سطح خود رسیده است.

افزون بر این، این تحقیق تأثیر انسان بر گرمایش آب‌های زمین را نشان می‌دهد و واضح می‌کند که با افزایش گرمای اقیانوس و بلند رفتن سطح آب دریاها، اسیدی شدن اقیانوس و طوفان‌های آب‌وهوایی می‌تواند بدتر شود.

«خبر بسیار وحشتناک»

جان ابراهام، یکی از محققان به «ان‌بی‌سی‌ نیوز» گفت: «از اواخر دهه ۱۹۸۰ سرعت گرم شدن [اقیانوس‌ها] حدود ۵۰۰ درصد (پنج برابر) افزایش یافته است.»

ابراهام که استاد علوم حرارتی در دانشگاه سنت توماس در سنت پاول مینه سوتا است، از نتایج این تحقیق شگفت‌زده نشده است: «راستش را بگویم، یافته‌های این تحقیق غیرقابل انتظار نبود. گرمایش ادامه دارد، سرعت گرفته و کاهش نیافته است. تا زمانی که ما اقدامی سریع و مؤثر نداشته باشیم، این یک خبر وحشتناک است.»

به نقل از گزارشی که از این تحقیق تهیه شده، گرمایش اقیانوس‌ها به میزان هشداردهنده‌ای رو به افزایش است. این نشان می‌دهد که در دوره زمانی ۱۹۸۷ تا ۲۰۱۹ در مقایسه با ۱۹۵۵ تا ۱۹۸۶، میزان گرمایش اقیانوس‌ها تا چهارونیم برابر شدت یافته است.

آتش‌سوزی عظیم

تنها در آتش‌سوزی جنگل‌ها در سپتمبر ۲۰۱۵ در کالیفورنیای ایالات متحده امریکا، ۱۰۵۰۰ آتش‌نشان مصروف خاموش کردن آتش بودند. آن‌ها نتوانستند جلو نابود شدن یک ساحهٔ وسیع و بیش از ۱۴۰۰ خانه شوند. این آتش پس از خشک‌سالی طولانی و افزایش درجه حرارت ناشی از تغییرات اقلیمی مشتعل شد.

ابراهام و همکارانش دریافته‌اند که تنها در سال ۲۰۱۹ سطح گرمایش اقیانوس‌ها ۰.۰۷۵ درجه سانتیگراد بالاتر از حد متوسط سال‌های ۱۹۸۱ تا آغاز ۲۰۱۹ بوده است. هرچند این عدد ممکن است بزرگ نباشد، اما نشان می‌دهد که گرما به میزان زیادی در اقیانوس‌های زمین پخش می‌شود.

 این تحقیق با مدیریت لیجینگ چینگ، صورت گرفته است. وی دانشمند انستیتوت «فیزیک جوی» در دانشگاه پیکینگ است که گرمایش در اقیانوس‌ها در ۲۵ سال گذشته را با انفجار ۳.۶ میلیارد بمب اتومی که در هیروشیما و ناکازاکی استفاده شده، مساوی می‌داند.

افزایش گرمایش اقیانوس‌ها می‌تواند پیامدهای گسترده‌ای هم جانوران دریایی و هم زنده‌جان‌ها در خشکه داشته باشد. کارشناسان حتی آتش‌سوزی اخیر در استرالیا را مثالی از گرمایش اقیانوس‌ها مطرح می‌کنند که نقشی ویرانگر در خشکه داشته است.

دکمه بازگشت به بالا