اخبار هیدراسلایدافغانستانانتخاباتگزارش

ریاست جمهوری: هیچ مرجع حق تعلیق فرمان رئیس جمهور را ندارد

به گزارش شانا به نقل از صدای آمریکا؛ ریاست جمهوری افغانستان چهارشنبه ۱۹ سپتامبر (۲۸ سنبله) با انتشار اعلامیه‌ای گفته است: «از آنجایی که صلاحیت‌های رئیس جمهور به گونه واضح در قانون اساسی افغانستان تسجیل یافته است، بنائاً هیچ مرجع حق ندارد که حکم رئیس جمهور را به حالت تعلیق درآورد.»

عبدالله عبدالله طی مکتوبی گفته بود که حکم رئیس جمهور غنی درباره بررسی وزارت امور خارجه در ایام کارزارهای انتخاباتی «جنبه کمپاینی» دارد؛ اما ریاست جمهور می‌گوید که بررسی و تفتیش وزارت خارجه بر اساس حکم ریاست جمهوری، از سوی هیئتی که به همین منظور توظیف شده است، ادامه خواهد یافت.

رئیس جمهور افغانستان پس از آن فرمان بررسی این وزارت را صادر کرد که کمیته مستقل مشترک نظارت و ارزیابی مبارزه علیه فساد اداری از عدم شفافیت در روند استخدام و اعزام کارمندان وزارت امور خارجه به خارج از کشور گزارش داد.

بر اساس یافته‌های این گزارش، ۴۴ درصد کارمندان وزارت خارجه در جریان سال‌های ۲۰۱۱ تا ۲۰۱۷ بدون هرگونه امتحان رقابتی، استخدام شده‌اند.

پیش از آن، رئیس جمهور افغانستان خواست، ناهید ایثار را به عنوان معاون در وزارت خارجه مقرر کند که این امر با مخالفت صلاح‌الدین ربانی، سرپرست وزارت خارجه مقابل شد؛ اما ریاست اجرایی با انتشار اعلامیه‌ای از پایان اختلافات در این باره و اصلاحات در وزارت خارجه خبر داده بود.

دکمه بازگشت به بالا