اخبار هیدراسلایدافغانستانانتخاباتصلحگزارش

دکتر غنی: پیش از آغاز مذاکرات با طالبان، فهرست هیئت مذاکره‌کننده دولت را اعلان نمی‌کنیم

به گزارش شانا به نقل از صدای آمریکا؛ آقای غنی شام پنج‌شنبه ۲۲ اگست (۳۱ اسد) در مصاحبه با تلویزیون طلوع گفت که این فهرست درست زمانی منتشر خواهد شد که دقیقاً مذاکرات طالبان با حکومت آغاز شود. او گفت که نمی‌خواهد «فاجعه امارات» دوباره تکرار شود.

برای شرکت در نشست صلح در امارات متحده عربی، فهرست ۲۵۰ نفری اعلام شد که طالبان آن را به فهرست شرکت‌کنندگان «عروسی» تعبیر کردند.

این در حالی است که نهمین دور مذاکرات میان نمایندگان آمریکا و گروه طالبان در قطر روز پنج‌شنبه ۲۲ اگست (۳۱ اسد) آغاز شد و انتظار می‌رود که این دور مذاکرات به توافق میان دو طرف منتهی شود.

شدت گرفتن مذاکرات میان طالبان و آمریکا و امکان توافق میان طرفین، گمانه‌زنی‌هایی را درباره تعویق انتخابات افغانستان ایجاد کرده است.

رئیس جمهور غنی در پیوند به مذاکرات صلح با طالبان گفت: «فیصله ما این است که نظام جمهوری اسلامی افغانستان را حفظ می‌کنیم… برگزار نشدن انتخابات سبب ایجاد بحران مشروعیت نظام می‌شود… ازاین‌رو هیچ‌چیزی نمی‌تواند انتخابات را به تعویق بی‌ندازد.»

آقای غنی تأکید کرد که تصمیم در مورد تعویق انتخابات افغانستان را مردم می‌گیرد نه گروه طالبان.

در پاسخ به پرسشی در مورد تضمین برای برگزاری انتخابات شفاف، آقای غنی گفت: «اگر ملت از انتخابات نظارت داشته باشد، انتخابات بهتر و شفاف‌تر از گذشته خواهیم داشت.»

رئیس جمهور افغانستان سه اشتباه‌کاری‌اش را به عنوان رئیس جمهور چنین برشمرد: «باید قاطع‌تر عمل می‌کردم، به خاطر خیر مملکت خاموشی اختیار کردم. دوم باید در مقابل اقدامات بعضی وزارت‌ها که بسیار سلیقه‌ای رفتار کردند، موقف به مراتب جدی‌تر می‌گرفتم…سوم در قسمت تعیین لوی سارنوال و کمیسیون اصلاحات اداری به مراتب پیش‌تر و سریع‌تر اقدام می‌کردم.»

دکمه بازگشت به بالا