اخبار هیدراسلایدافغانستانانتخاب سردبیردانشگاهگزارشمکتب

افزایش فشارهای جهانی بر امارت برای بازگشایی مکاتب

شماری از کشورهای جهان در بیانیه‌ای مشترک با تأکید بر نقش آموزش دختران در شکوفایی اقتصادی آینده افغانستان، از امارت اسلامی خواستند تا هرچه زودتر مکتب‌های دخترانه بالاتر از صنف ششم را بازگشایی کند.

یورونیوز در گزارشی نوشته است که آمریکا، بریتانیا، استرالیا، بلژیک، کانادا، فرانسه، آلمان، یونان، مجارستان، ایرلند، ایتالیا، لیتوانی، نروژ، لهستان، اسلوونی، سوئد، ترکیه، قطر، بنگلادش، چاد، اندونزی، ژاپن، لبنان، سریلانکا، سنت‌وینسنت‌وگرنادین‌ها، ترکمنستان و امارات عربی متحده، ۲۷ کشوری هستند که از امارت اسلامی خواسته‌اند تصمیم خود را مبنی بر ممنوعیت آموزش دختران را لغو کند.

آن‌ها در بیانیه‌ای تأکید کرده‌اند که امارت اسلامی باید به حق آموزش همه شهروندان مخصوصاً دختران احترام بگذارد و بر تعهد خود مبنی بر بازگشایی مکاتب پای‌بند باشد.

در این بیانیه تصریح شده است که ایجاد محدودیت تحصیلی برای دختران، خواست اکثریت مردم افغانستان نیست. این کشورها همچنین در بیانیه خود اعلام کرده‌اند که اقدام امارت در ایجاد محدودیت تحصیلی برای دختران، افغانستان را به تنها کشوری در جهان تبدیل کرده که آموزش دختران در مقطع متوسطه ممنوع است.

بیانیه این ۲۷ کشور در حالی منتشر شده که اعتراض‌های مسالمت‌آمیز بسیاری از زنان و دانش‌آموزان دختر افغانستانی به بسته ماندن مکاتب دخترانه با واکنش خشونت‌آمیز نیروهای امارت اسلامی مواجه شده است.

در این بیانیه همچنین آمده است که محرومیت زنان از آموزش مانع از مشارکت آن‌ها در رشد و شکوفایی اقتصادی آینده افغانستان می‌شود.

این کشورها در بیانیه خود اعلام کرده‌اند که منع زنان افغانستان از کار کردن در بخش‌های دولتی و عمومی باعث می‌شود که تولید ناخالص داخلی افغانستان در کوتاه مدت ۶۰۰ میلیون دلار کاهش یابد.

۲۷ کشور که خود را «دوست زنان افغانستان» نامیده‌اند در بیانیه خود نسبت به «کاهش روزافزون احترام به حقوق بشر و آزادی‌های اساسی زنان و دختران در افغانستان» ابراز نگرانی کرده‌اند.

این گروه از کشورها در ادامه از هیئت معاونت سازمان ملل متحد در افغانستان، «یوناما» خواستند تا تا با نظارت دقیق بر وضعیت زنان در افغانستان به گزارش‌دهی خود در این مورد ادامه دهد.

امارت اسلامی هرچند همواره وعده بازگشایی مکاتب دخترانه  را داده اما با گذشت بیش از چهارصد روز، این وعده تاکنون اجرایی نشده است.

دکمه بازگشت به بالا