اخبار هیدراسلایدافغانستانگزارش

سفر آینده رئیس جمهور غنی به پاکستان، تشریفاتی یا طرح عملی؟

زمان بحث‌های تشریفاتی گذشته و همکاری‌ها باید جنبه عملی به خود گیرند، این چیزی است که حکومت افغانستان از پاکستان می‌خواهد.

به همین علت مقام‌های افغانستان می‌گویند که سفر رئیس جمهور به اسلام‌آباد، تشریفاتی نیست.

به گزارش خبرگزاری شانا به نقل از رادیو آزادی، صبغت‌الله احمدی، سخنگوی وزارت خارجه افغانستان شام سه‌شنبه ۲۱ جوزا گفت که در جریان سفر رئیس جمهور اشرف غنی به پاکستان، درخواست برای همکاری عملی صورت خواهد گرفت. او افزود: «ما به مسایل تشریفاتی پس از این فکر نمی‌کنیم. پاکستانی‌ها باید عمل کنند. ما در نشست‌ها هم از آن‌ها خواستیم و وعده کردند که عمل می‌کنند. تا حالا عمل نکرده‌اند؛ اما امیدوار هستیم پاکستان به عنوان همسایه و یک دولت مسئول بالاخره به تعهداتش عمل کند و ما این را انتظار داریم. سفر رئیس جمهور به هیچ وجه یک سفر تشریفاتی نیست. سفر کاری است و سفری است که ما خواستار عمل به تعهدات پاکستان می‌شویم.»

قرار است رئیس جمهور افغانستان در ۲۷ ماه جون به پاکستان برود و با رهبری و مقام‌های ارشد آن کشور دیدار کند.

پاکستان در گذشته همواره به علت عملی نکردن وعده‌هایش در برابر افغانستان انتقاد شده است.

مبارزه با تروریسم، کاهش خشونت‌ها و آغاز گفتگوهای بین‌الافغانستانی از مواردی‌اند که به باور مقام‌ها در کابل، پاکستان با وجود تعهد، به آن‌ها عمل نکرده‌ است.

حالا سخنگوی وزارت خارجه افغانستان می‌گوید، اداره جدید پاکستان وعده همکاری عملی داده‌ است. وی می‌افزاید: «پالیسی پاکستانی‌ها تغییر کرده، شما شاهد اظهارات عمران خان نخست وزیر پاکستان بودید که بارها گفته است با افغانستان همکاری می‌کنند. ما امیدواریم پاکستانی‌ها این بار واقعاً گام‌های عملی بردارند. پاکستانی‌ها علاقه نشان داده‌اند که در افغانستان صلح بیاید. البته گام عملی از سوی پاکستان در این راستا ندیدیم اما این بار هم تعهد کردند.»

روز دوشنبه ۲۰ جوزا یک هیئت تحت ریاست ادریس زمان، معاون سیاسی وزارت خارجۀ افغانستان به اسلام‌آباد رفت. آقای زمان در این سفر با همتای پاکستانی‌اش سهیل محمود دیدار کرد.

وزارت‌های خارجه دو کشور گفته‌اند، بهبود روابط کابل و اسلام‌آباد و روند صلح از مسایل مورد بحث زمان و محمود بودند.

صبغت‌الله احمدی، سخنگوی وزارت خارجه افغانستان هم دیشب گفته است که همکاری در پنج کمیته که کار روی آن صورت گرفته بود، در جریان سفر ادریس زمان به پاکستان در صدر بحث‌ها جا داشت.

کمیته‌های پنج گانه پلان عمل، نشست گذشته خود را در ماه جولای پارسال برگزار کردند.

از آن زمان به بعد، مقام‌های ارشد دو کشور برای مدت طولانی با هم دیدار نکردند.

اما حدود دو هفته پیش، رئیس جمهور اشرف غنی با عمران خان، صدراعظم پاکستان در شهر مکه عربستان سعودی دید و در آن هنگام، آقای غنی دعوت عمران خان را برای بازدید از اسلام‌آباد پذیرفت.

رئیس جمهور اشرف غنی، از آغاز دوره کاری‌اش تا حالا تنها یک مرتبه به پاکستان رفته است. در این مدت، رهبری آن کشور هم کمتر و یا هیچ دیداری از افغانستان نداشته است.

آقای غنی در روز نخست عید فطر گفت که صفحه نو تاریخی میان کابل و اسلام‌آباد را می‌گشاید و در عین حال بحث صلح را در جریان سفرش به پاکستان با جدیت مطرح می‌کند.

دکمه بازگشت به بالا