اخبار هیدرافغانستاناقتصادیعکسگزارش

خوش‌بینی کشاورزان از بارندگی‌های اخیر در بلخ

کشاورزان بلخ با ابراز خوشحالی از بارندگی‌های اخیر از افزایش نرخ کود کیمیایی، ارزان بودن فراورده‌های زراعتی و عدم توجه دولتمردان به کشاورزان شاکی هستند؛ اما ریاست زراعت بلخ می‌گوید: این ریاست در سال روان برای بیش از یازده هزار دهقان کود کیمیایی و تخم‌های اصلاح‌شده بذری توزیع کرده است.

خشک‌سالی‌های پی‌هم سال‌های اخیر سبب نگرانی شهروندان به‌خصوص کشاورزان شده بود؛ اما بارندگی‌های اخیر باعث خوش‌بینی و امیدواری مردم به‌خصوص کشاورزان شده است.

در بلخ نیز شماری از کشاورزان با ابراز خوش‌بینی از بارندگی‌های اخیر می‌گویند که امید آنان به یک سال پردست‌آورد با بارند‌گی‌های اخیر بیش‌تر شده است.

افزون بر چالش‌های دیگر مانند فقر و بیکاری که در سال‌های اخیر دامن‌گیر مردم شده است خشک‌سالی اخیر نیز در کشور سبب نگرانی شده است و کشاورزان نیز از این رهگذر آسیب‌پذیرتر هستند ولی آنان امیدوارند با بارندگی‌های اخیر سال خوبی در پیش داشته باشند.

در همین حال مسولان ریاست زراعت ولایت بلخ نیز با خوش‌بینی از بارندگی‌های اخیر وعده هر نوع همکاری به کشاورزان و دامداران ولایت بلخ داده است. این ریاست می‌گوید که در سال جاری برای بیش از یازده هزار کشاورز کود کیمیایی و تخم‌های اصلاح‌شده بذزی توزیع کرده است.

بر بنیاد گفته‌های کارشناسان امور زراعتی، بیش از هفتاد درصد مردم افغانستان کشاورز و دامدار هستند و این کار وابستگی نزدیک به بارندگی‌ها دارد. به گفته آنان اگر بارندگی‌ها کاهش یابد باعث مشکلات و چالش‌های جدی کشاورزان و دامداران و به وجود آمدن مشکلات اقتصادی و فقر در جامعه نیز شده است.

  • مرتضی صمیم، خبرگزاری شانا، بلخ
دکمه بازگشت به بالا