اجتماعیاخبار هیدراسلایدبهداشت

ترفندهای یک دقیقه‌ای برای تمیز کردن خانه

اگر خانه‌تان و وسایل را به‌طور مرتب تمیز نکنید، احتمالا مجبور می‌شوید درنهایت با صرف انرژی فراوانی این کار را انجام بدهید. حتی شاید برای این کار مجبور شوید کل تعطیلات آخر هفته‌تان را صرف شستن لباس‌ها، تمیزکردن آشپزخانه، سرویس‌بهداشتی و سایر نقاط خانه کنید‌. این در حالی است که می‌توانید با صرف انرژی کم و اختصاص‌دادن ۵ تا ۱۰ دقیقه در روز، از خراب‌کردن تعطیلی‌تان فرار کنید‌. برای آشنایی با ترفندهای یک دقیقه ای برای تمیز کردن خانه با ادامه‌ٔ این مطلب همراه شوید.

۱. یک سیستم ساده برای نگهداری و انبارکردن وسایل داشته باشید

اولین راه برای جلوگیری از پراکنده‌شدن وسایل در خانه، داشتن یک سیستم نگهداری مؤثر‌ است. اگر همیشه تمام وسایل‌تان را باهم در یک جا بریزید، خیلی زود دوباره وسایل در خانه پراکنده می‌شوند. این روش برای بچه‌ها که کمتر از بزرگ‌سالان معنای نظم را درک کرده‌‌اند، مهم‌تر است.

بسیاری از افراد برای تمیز کردن فوری خانه، وسایل اضافی را در کمدها، کشوها، زیرزمین یا اتاق زیرشیروانی می‌ریزند و به‌قول خودشان، خانه را تمیز می‌کنند! به کودک‌تان بیاموزید که وسایلش را در بخش مخصوص خودش قرار دهد و خودتان نیز این کار را انجام بدهید تا تبدیل به عادت خوبی برای تمام اعضای خانواده شود.

کلید موفقیت در این امر، یادآوری منظمِ نظم به کودک‌تان است.‌ این روش برای بزرگ‌سالان هم فواید زیادی دارد؛ مثلا اگر‌ عادت دارید که لباس‌تان را همه‌جا بریزید، می‌توانید یک جالباسی تهیه کنید تا دیگر لباس‌هایتان همه‌جا پراکنده نباشند.

۲. در اولین فرصت، اسناد کاغذی را اسکن کنید

کاغذها می‌توانند فضای زیادی را اشغال کنند، به‌ویژه اگر نامه‌های زیادی دریافت می‌کنید یا با اسناد و مدارک زیادی سروکار دارید. شاید این کاغذها را در همه‌جای خانه‌تان می‌ریزید، به این امید که آنها را روزی مرتب کنید‌.

یک روش خوب برای کم‌کردن حجم این کاغذها، اسکن‌کردن آنها و نگهداری‌شان در رایانه است؛ سپس می‌توانید کاغذهایی را که نگهداری‌شان ضرورت ندارد، دور بریزید و از بی‌نظمی خانه‌تان کم کنید؛ همچنین با انصراف از دریافت قبوض و نامه‌هایی که نسخهٔ الکترونیکی‌شان را دریافت می‌کنید، می‌توانید در زمان و انرژی‌تان صرفه‌جویی چشمگیری داشته باشید.

۳. بسته‌بندی خریدهایتان را در کنار سطل بازیافت باز کنید

یک راه هوشمندانه برای جلوگیری از به‌هم‌ریختگی خانه و همچنین کمک به محیط‌زیست این است که یک سطل مخصوص زباله‌های قابل‌بازیافت داشته باشید. بعد از هر خرید، جعبۀ خریدهایتان را در کنار سطل باز کنید و جعبه خالی را درون سطل بیندازید.

۴. سبدی برای لباس‌های کثیف در اتاق خواب و حمام‌تان داشته باشید

ترفندهای یک دقیقه ای برای تمیز کردن خانه – در حمام و اتاق خواب سبدی برای جمع کردن لباس های کثیف بگذارید.

می‌توانید علاوه‌بر اتاق خواب‌تان، یک سبد برای لباس‌های کثیف در حمام‌تان هم بگذارید. این کار علاوه بر فوایدش برای بزرگ‌سالان شلخته، برای کودکانی که عادت ندارند وسایل را سر جایشان بگذارند نیز مفید است.

۵. آینه حمام و سرویس‌بهداشتی را با پارچه میکروفایبر تمیز کنید

پس از هر بار استفاده از سرویس‌بهداشتی و حمام، شاید نتوانید آن را به‌طور کامل تمیز کنید؛ اما می‌توانید با انجام کارهایی به بهداشت آن کمک کنید. پس از هر بار استحمام، می‌توانید با پارچهٔ میکروفایبر خشک، دیوار و در حمام را تمیز کنید تا از رشد کپک‌ها و تجمع کف صابون و شامپو جلوگیری شود.‌ برای گردش مناسب هوا می‌توانید کمی در حمام را باز بگذارید. همچنین می‌توانید پس از هر بار مسواک‌زدن در صبح یا شب، آینه دست‌شویی را با یک پارچه میکروفایبر تمیز کنید.

۶. قبل از شام، سینک ظرف‌شویی را با آب گرم‌ پر کنید

هنگام غروب، سینک ظرف‌شویی را با آب گرم‌ و مقداری صابون یا شوینده پر‌ کنید تا بتوانید در زمان و انرژی‌تان صرفه‌جویی کنید. در هنگام آشپزی می‌توانید وسایل و ظرف‌های کثیف را در سینک بریزید. پس از شام، اگر نمی‌توانید ظرف‌ها را بلافاصله بشویید، بشقاب‌های کثیف را در سینک بیندازید. با این روش، زمانی‌که می‌خواهید ظرف‌ها را بشویید، دیگر ظرف‌هایتان چسبنده و پر از چربی‌های خشک‌شده نخواهند بود و به‌آسانی تمیز می‌شوند.

۷. فضاهای درمعرض‌آلودگیِ آشپزخانه را با ورق آلومینیومی بپوشانید

در نقاطی از آشپزخانه که در معرض آلودگی قرار دارند، ورق (فویل) آلومینیومی بگذارید؛ بدین‌ترتیب، تمیز کردن آشپزخانه بسیار راحت‌تر می‌شود. برای این کار، در نقاطی مانند زیر اجاق یا جاهایی که احتمال آلودگی بیشتری وجود دارد، ورق آلومینیومی قرار بدهید. همچنین می‌توانید بر روی سینی فر نیز ورق آلومینیومی قرار بدهید تا در وقت‌تان برای تمیز کردن آشپزخانه صرفه‌جویی کنید.

۸. هر شب، یک اتاق را تمیز کنید

برخی از فضاهای خانه مانند دست‌شویی و آشپزخانه به فعالیت بیشتری برای نظافت نیاز دارند؛ ولی سایر اتاق‌های خانه به انرژی چندانی برای مرتب‌کردن و نظافت نیاز ندارند. برای کاهش زمان تمیز کردن خانه در آخر هفته، می‌توانید چند دقیقه‌ای در غروب را به تمیز کردن این اتاق‌ها اختصاص بدهید. اگر همهٔ کارها را برای آخر هفته بگذارید، احتمال خستگی و منصرف‌شدن‌تان وجود دارد؛ بنابراین بهتر است هر آخر هفته اتاق‌ها را به‌طور کامل تمیز کنید و هر شب یک اتاق را مقداری مرتب‌تر کنید. اگر اتاق نشیمن هر شب تمیز شود، وقت زیادی نمی‌برد. همچنین اگر حیوانات خانگی خزدار داشته باشید، این کار از تجمع مو و پشم این حیوانات در خانه جلوگیری می‌کند.

۹. جایی از خانه را به وسایلی اختصاص بدهید که محل مشخصی ندارند

می‌توانید جایی از خانه را به وسایلی اختصاص بدهید که جای خاصی ندارند. البته پیشخوان آشپزخانه برای این کار مناسب نیست. بهتر است بر روی پیشخوان فقط وسایل ضروری مانند نامه‌های مهم و کلیدها را قرار بدهید.

با قراردادن این وسایل در یک جای مشخص، دیگر نیازی نخواهد بود که کل خانه را برای پیداکردن آنها بگردید.

۱۰. یک سطل در صندق‌عقب ماشین‌تان برای وسایل داشته باشید

اگر خانه‌تان شلخته است، احتمالا خودرویتان نیز چنین وضعی خواهد داشت. برای صرفه‌جویی در زمان تمیزکردن خودرو می‌توانید یک یا دو سطل در خودرویتان بگذارید و برخی وسایل را در آن نگهداری کنید. زمانی که این سطل پر شد، آن را به خانه ببرید و خالی کنید. با این روش می‌توانید خودرویتان را تمیز نگه دارید.

۱۱. نظافت خانه را به فعالیتی جالب و سرگرم‌کننده تبدیل کنید

ترفندهای یک دقیقه ای برای تمیز کردن خانه – تمیزکردن خانه را به فعالیتی سرگرم کننده تبدیل بکنید.

تا جایی که می‌توانید، به جذابیت و سرگرم‌کنندگی نظافت خانه اضافه کنید؛ مثلا می‌توانید در حین تمیز کردن خانه به پادکست گوش بدهید، با مادرتان تلفنی صحبت کنید یا سریالی را از تلویزیون پخش کنید که دنبال‌کردنش چندان برایتان ضروری نیست.

وسایلی که برای تمیزکاری فوری به آنها نیاز خواهید داشت

اگر فرصت زیادی برای تمیزکاری ندارید و می‌خواهید درعین‌حال وسایل و چیزها را تمیز کنید، به وسایل زیر نیاز خواهید داشت:

یک شیشه اسپری که نصف آن با آب و نصف آن با تمیزکننده‌ای مانند شوینده مبلمان پر شده باشد.

مقداری جوش‌شیرین هم در کابینت خانه‌تان نگه دارید. اگر مواد شوینده‌تان یا قرص‌های ماشین ظرف‌شویی‌تان به پایان رسید، می‌توانید از ترکیب جوش‌شیرین با آب و لیموترش برای تمیزکردن هر چیزی استفاده کنید.

کمدهای پلاستیکی بخرید. کمدهای پلاستیکی قیمت چندانی ندارند ولی راه مناسبی برای جمع‌آوری چیزهایی هستند که در خانه جای مشخصی ندارند (مانند اسباب‌بازی‌ها، شانه و برس، و سکه‌ها).
* منبع: چگونه

دکمه بازگشت به بالا