اخبار هیدراسلایدافغانستاناقتصادیگزارش

دیدار رئیس بانک مرکزی طالبان با سفیر چین

سخنگوی این بانک روز جمعه گفت که سرپرست بانک مرکزی افغانستان در این هفته با سفیر چین دیدار کرد تا در مورد روابط بانکی و تجارت گفتگو کند.

به گزارش شانا به نقل از رویترز؛ سیستم بانکی افغانستان به دلیل تحریم‌های آمریکا، کاهش نقدینگی ناشی از مسدود شدن دارایی‌های بانک مرکزی و کاهش هزینه‌های توسعه به‌شدت با مشکل مواجه شده است. نگرانی‌های مربوط به ریسک نظارتی بانک‌های بین‌المللی نیز تا حد زیادی بخش بانکداری رسمی کشور را از سیستم مالی جهانی قطع کرده است.

چین روابط دیپلماتیک رسمی با افغانستان ]طالبان[ ندارد؛ اما از زمان تسلط طالبان بر کشور در سال 2021 به حفظ سفارت خود در کابل ادامه داده است. پکن اخیراً نشان داده است که به همسایه خود علاقه اقتصادی دارد و اگرچه برخی از مدیران تجاری چین نگرانی‌های امنیتی را مطرح کرده‌اند، گفته‌اند که به‌دنبال فرصت‌های سرمایه‌گذاری به‌ویژه در معدن هستند.

حسیب‌الله نوری، سخنگوی این بانک به رویترز گفت: «در این دیدار، اقتصاد، روابط بانکی، تجارت و برخی موضوعات مرتبط مورد بحث قرار گرفت.» این دیدار روز پنج‌شنبه در کابل میان سفیر وانگ یو و ملا هدایت‌الله بدری صورت گرفت.

دفتر سخنگوی وزارت خارجه چین در بیانیه‌ای به رویترز گفته است که سفیر در روزهای اخیر با بدری و دیگر روسای «بخش‌های مربوطه» دیدار کرده است.

در این بیانیه آمده است: «طرفین درمورد تقویت همکاری‌های چین و افغانستان در زمینه‌هایی مانند اقتصاد و تجارت تبادل‌نظر کردند.» و افزود که تحریم‌های مالی بر افغانستان مانع توسعه این کشور شده است.

در این بیانیه آمده است: «چین همیشه از بازسازی صلح‌آمیز افغانستان حمایت کرده است، به افغانستان کمک صمیمانه می‌کند و از پیوستن افغانستان به طرح کمربند و جاده استقبال می‌کند.»

بدری یک شخصیت بلندپایه طالبان است که در ماه مارس پس از کناره‌گیری از سمت سرپرستی وزارت مالیه، سرپرست بانک مرکزی شد. به گفته مقامات طالبان، او رئیس کمیسیون اقتصادی امارت اسلامی بود، همان‌طور که طالبان به دولت خود می‌گویند، زیرا به گفته مقامات طالبان، آن‌ها یک شورش 20 ساله علیه دولت سابق تحت حمایت غرب افغانستان انجام دادند و او اکثر فعالیت‌های طالبان را اداره می‌کرد.

دکمه بازگشت به بالا