اخبار هیدراسلایدافغانستانجوانانزنانگزارش

اعلام تاریخ امتحان کانکور افغانستان؛ حذف دختران دانشجو از شرکت در این آزمون

تاریخ برگزاری امتحان کانکور افغانستان توسط حکومت طالبان اعلام شد.

عبدالباقی حقانی، رئیس ملی امتحانات کانکور در مصاحبه با آژانس باختر – که تحت‌کنترل طالبان است – تاریخ برگزاری امتحان کانکور را ۲۹ و ۳۰ سرطان سال جاری اعلام کرد.

آقای حقانی در ادامه افزود که امتحان کانکور سال روان در پنج دوره برگزار می‌شود.

آقای حقانی با دسته‌بندی برگزاری امتحان به پنج دوره، افزود: «امتحان کانکور به تاریخ ۲۹ و ۳۰ ماه روان سرطان گرفته می‌شود، برای اینکه هم برای جوانان سهولت فراهم شود، هم در کار پختگی بیاید و هم امتحان به دقت گرفته شود، [امتحان کانکور] به پنج دوره تقسیم کرده‌ایم.»

به گفته او، در دور نخست امتحان کانکور سال روان ۱۱ ولایت، در دور دوم ۱۲ ولایت، در دور سوم ۱۰ ولایت، در دور چهارم ولایت کابل و در دور پنجم امتحان متفرقه برگزار خواهد شد.

اداره ملی امتحانات کانکور حکومت طالبان می‌گوید که از این پس امتحان کانکور در سه بخش علوم طبی، اجتماعی و ساینسی برگزار خواهد شد.

امتحان کانکور در افغانستان در حالی برگزار می‌شود که دانشگاه‌ها بر روی دختران مسدود است و دو سال می‌شود که دختران دانشجو اجازه رفتن به دانشگاه‌ها را ندارند.

حکومت طالبان پس از حاکمیت دوباره‌، زنان و دختران را از همه حقوق اساسی‌شان از جمله تحصیل، کار، سفر طولانی بدون محرم، رفتن به پارک‌های تفریحی، ورزشگاه‌ها و حمام‌های زنانه محروم کرده است.

در آخرین مورد، فعالیت آرایشگاه‌های زنانه در افغانستان نیز توسط این گروه ممنوع اعلام شد.

با وجود واکنش‌های گسترده به این محدودیت‌ها، حکومت طالبان اما تاکنون هیچ‌یک از این محدودیت‌ها را برنداشته است.

  • ع.م، خبرگزاری شانا
دکمه بازگشت به بالا