اخبار هیدراسلایدبین‌المللیگزارشمحیط زیست

گزارش مجمع جهانی اقتصاد؛ مشکلات محیط زیست بزرگ‌ترین تهدید جهانی

به گزارش شانا به نقل از دیوچه‌وله؛ در نظرسنجی مجمع جهانی اقتصاد که روز چهارشنبه ۲۵ دی (۱۵ جنوری) برای پانزدهمین بار انتشار یافت، درباره موضوع بزرگ‌ترین خطراتی که جهان را تهدید می‌کنند پرسیده شده است. به تشخیص شرکت‌کنندگان این نظرسنجی که تعداد آن به ۷۵۰ نفر می‌رسد در درازمدت محیط زیست «مهم‌ترین و بزرگ‌ترین تهدید جهانی» قلمداد شده است.

شرکت‌کنندگان نگرانند که مشکلات زیست محیطی رشد و توسعه کره زمین را با مخاطره مواجهه کند.

نگرانی اصلی پاسخ دهندگان درباره تهدیدات در ۱۰ سال آینده تغییرات اقلیمی و مشکلات زیست‌محیطی است. در بخشی از گزارش تاکید شده است: «تغییرات آب و هوایی سخت‌تر و سریع‌تر از آنچه انتظار می‌رود اتفاق خواهد افتاد. در پنج سال گذشته گرم‌ترین ایام در جهان ثبت شده است. بیش‌ترین بلایای طبیعی را هم جهانیان در پنج سال گذشته تجربه کرده‌اند.»

یکی دیگر از نگرانی‌های شرکت کنندگان نطرسنجی مجمع جهانی اقتصاد «انقراض گونه‌های مختلف جانوری و گیاهی» است. طبق این نظرسنجی سرعت انقراض برخی گونه‌های جانوری و گیاهی هزاران بار بیشتر از میانگینی است که در طول ۱۰ میلیون سال اتفاق افتاده است. در این گزارش هشدار داده شده است که انقراض گونه‌های جانوری و گیاهی عواقب چشمگیری برای جهان و بشریت خواهد داشت.

در گزارش یادشده خطرات اقتصادی و سیاسی نیز بخشی از تهدیدات جهانی محسوب می‌شود که توانایی دولت‌ها و جامعه جهانی را در واکنش مناسب نسبت به آسیب‌های گسترده زیست محیطی کاهش می‌دهد.

در گزارش مجمع جهانی اقتصاد به تهدیدات کوتاه‌مدت برای سال ۲۰۲۰ هم اشاره می‌شود. در گزارش مربوط به سال جاری جنگ اقتصادی در صدر تهدیدات جهانی قرار می‌گیرد. کشمکش‌های داخلی نیز در جایگاه بعدی تهدیدات جهانی جای گرفته است.

این گزارش از وضعیت ناپایدار ژئوپلیتیک در سال جاری سخن گفته و انتقاد کرده است که کشورهای جهان به طور فزاینده‌ای فرصت‌ها و تهدیدها را یک جانبه می‌بینند. در این گزارش پیرامون رویکردهای ناسیونالیستی که به پیامدهای ژئوپلیتیکی توجه چندانی ندارند نیز هشدار داده شده است.

قرار است اجلاس سران داووس از ۲۱ تا ۲۴ ژانویه (۱ تا ۴ بهمن) در سوئیس برگزار شود. در این اجلاس بیش از سه هزار سیاستمدار و نمایندگان نهادهای مدنی از ۱۰۰ کشور شرکت خواهند کرد.

دکمه بازگشت به بالا