اجتماعیاخبار هیدرافغانستانگزارش

مقام آمریکایی: کشورهای همسایه افغانستان آماده پذیرش آوارگان باشند

در حالی که خروج نیروهای آمریکایی از افغانستان هفته‌های پایانی خود را سپری می‌کند یک مقام آمریکایی از کشورهای همسایه افغانستان خواست آماده پذیرش آوارگان این کشور به دلیل هرج‌ومرج احتمالی در افغانستان باشند.

به گزارش شانا به نقل از خبرگزاری فارس؛ شبکه خبری ان‌بی‌سی در گزارشی به موضوع خروج نیروهای آمریکایی از افغانستان اشاره کرد.

در این گزارش یک مقام آمریکایی گفت که واشنگتن از کشورهای همسایه افغانستان درخواست کرده در صورت بروز هرج‌ومرج در این کشور در پی خروج نیروهای آمریکایی، آماده پذیرش آوارگان افغانستانی باشند.

این مقام‌ آمریکایی گفت: «ما کشورهای همسایه (افغانستان) را دعوت می‌کنیم تا مرزهای خود را برای کسانی که خواستار حمایت بین‌المللی بوده باز نگه داشته و به فراهم کردن کمک‌های بشردوستانه برای آوارگان ادامه دهند.»

به گزارش ان‌بی‌سی، این مقام‌ اضافه کرد: «هدف ما این است که اطمینان حاصل کنیم افغان‌ها می‌توانند در صورت نیاز از حمایت بین‌المللی استفاده کنند.»

براساس گفته این مقام آمریکایی، برنامه‌ریزی وسیعی برای آوارگان افغانستانی به چند دلیل از جمله خشکسالی، همه‌گیری کووید ۱۹ و درگیری‌های کنونی میان طالبان و دولت افغانستان وجود دارد.

این در حالی است که وزارت دفاع آمریکا روز سه‌شنبه گذشته در گزارش هفتگی خود اعلام کرد که خروج نظامی آمریکا از افغانستان بیش از ۵۰ درصد انجام شده و انتظار می‌رود تا ۱۱ سپتامبر به طور کامل انجام شود.

فرماندهی مرکزی آمریکا نیز در گزارش خود اعلام کرد از زمانی که «جو بایدن» رئیس جمهور آمریکا در آوریل گذشته دستور خروج نظامیان آمریکا از افغانستان را صادر کرد، آمریکا معادل ۵۰۰ هواپیمای باری از نوع سی-۱۷ مملو از تجهیزات از افغانستان خارج کرده است.

همچنین ارتش آمریکا ۱۳ هزار قطعه از تجهیزات نظامی خود را به سازمان‌های وابسته به وزارت دفاع آمریکا تحویل داده تا آن را منهدم کنند.

فرماندهی مرکزی آمریکا اضافه کرد که کنترل تعداد دیگری از پایگاه‌های نظامی را به نیروهای افغانستانی تحویل داده است.

مهم‌ترین پایگاه نظامی که کنترل آن به ارتش افغانستان تحویل داده خواهد شد پایگاه نظامی بگرام بوده که در فاصله ۵۰ کیلومتری شمال‌شرق کابل قرار دارد.

ارتش آمریکا اعلام کرد که از این به بعد میزان خروج نظامیان آمریکایی از افغانستان را به درصد مشخص نخواهد کرد و این موضوع با هدف حمایت از امنیت عملیات خروج نظامیان آمریکایی از افغانستان است.

آمریکا قصد دارد تا در ۱۱ سپتامبر ۲۰۲۱ و در ۲۰ سالگی حمله نظامی به افغانستان تمامی ۲۵۰۰ نظامی و ۱۶ هزار پیمانکار غیرنظامی خود را از افغانستان خارج کند.

از سال ۲۰۰۱ تاکنون ۲۳۰۰ نظامی آمریکایی در جنگ افغانستان کشته و ۲۰ هزار نفر نیز در این مدت زخمی شدند و همچنین از سال ۲۰۰۹ میلادی بیش از ۱۰۰ هزار شهروند افغان نیز در طولانی‌ترین جنگ آمریکا کشته و زخمی شدند.

همزمان با اعلام خروج نیروهای خارجی از افغانستان، دولت انگلیس اعلام کرد این کشور در جنگ ۲۰ ساله افغانستان ۳۱ میلیارد دالر هزینه کرده و نظامیان این کشور ماه آینده از این کشور خارج می‌شوند.

ارتش انگلیس به طور رسمی در سال ۲۰۱۴ بخش زیادی از نظامیان خود را از افغانستان خارج کرده و پس از آن تنها ۷۵۰ نظامی این کشور به آموزش و مشورت نیروهای افغان در این کشور باقی مانده بودند.

انتظار می‌رود که اکثر این نیروها طی ماه آینده میلادی خاک افغانستان را ترک و به انگلیس بازگردند.

دکمه بازگشت به بالا