اجتماعیاخبار هیدراسلایدافغانستانحقوق بشرزنانگزارش

شارژدافیر سفارت آمریکا برای افغانستان: زنان نیز حق دارند به تفریحگاه‌ بروند؛ وضع محدودیت بی‌معنی است!

این بار کارین دیکر، شارژدافیر سفارت آمریکا برای افغانستان - که از دوحه کار می‌کند - دستور منع رفتن زنان به پارک‌ها را محکوم کرده است.

وی با توضیح بیش‌تر گفت که زنان مانند مردان حق دارند که به پارک‌ها بروند و دیگر اینکه آن‌ها کودکان را پرورش می‌دهند به قدم زدن و دویدن در هوای تازه نیاز دارند. وی افزود که منع زنان از رفتن به پارک‌ها نتایج ناگواری برای زنان، کودکان و افغانستان خواهد داشت.

کارین دیکر شارژدافیر سفارت امریکا برای افغانستان
کارین دیکر شارژدافیر سفارت امریکا برای افغانستان

زنان افغانستان نیز از ممنوعیت رفتن به پارک‌ها، ورزشگاه‌ها و حمام‌های شهری ناراضی هستند.

پیش از این زنان در برنامه ها و مجالس سنتی در محلات تفریحی و عامه حضور می یافتند
پیش از این زنان در برنامه ها و مجالس سنتی در محلات تفریحی و عامه حضور می یافتند

سازمان عفو بین‌الملل هم در واکنش خود گفت که منع زنان از رفتن به پارک‌های تفریحی و ورزشگاه‌ها تازه‌ترین مورد از سلسله حملات طالبان به حقوق زنان و دختران در افغانستان است.

این سازمان در توییت خود گفت که جامعۀ جهانی نباید مشکلات زنان و دختران در افغانستان را نادیده گیرد. سازمان دیدبان حقوق بشر هم محدودیت‌های تازه توسط گروه طالبان را محکوم کرد.

عاکف مهاجر، سخنگوی وزارت امربه‌معروف و نهی‌ازمنکر گروه طالبان چهارشنبه هفته گذشته گفت پس از این به زنان اجازه داده نخواهد شد که در پارک‌ها، حمام‌ها و کلپ‌های ورزشی حضور یابند. طالبان چند ماه پیش گفته بودند که زنان با رعایت حجاب شرعی تنها سه روز هفته بدون مرد به پارک‌های تفریحی در کابل رفته می‌توانند.

هرچند گروه طالبان بارها گفته است که حقوق زنان را در چارچوب شریعت رعایت می‌کند ولی با گذشت بیش از چهارده ماه از تسلط این گروه بر کشور، دختران بالاتر از صنف ششم اجازۀ ادامۀ آموزش دریافت نکرده‌اند و بسیاری زنان که در نظام جمهوری کار می‌کردند خانه‌نشین شده‌اند.

دکمه بازگشت به بالا