اخبار هیدراسلایدافغانستانگزارش

واکنش رهبران طالبان به گزارشی درباره زندگی مرفه آنان

در تصویر، مقامات طالبان ۱۶ سرطان وارد دوحه، قطر می‌شوند تا در مذاکرات بین الافغانی شرکت کنند. مقامات پاکستانی در حال تحقیق درباره مشاغل و سرمایه‌گذاری‌های طالبان در پاکستان هستندو

به گزارش شانا به نقل از تایمز نیوز؛ رهبران طالبان در تلاش هستند تا تحقیقات آژانس تحقیقات فدرال پاکستان درباره مشاغل و سرمایه‌گذاری‌های بی‌شمار آنان را در پاکستان، رد کنند.

براساس یک گزارش معلومات اولیه (اف‌آی‌آر) که توسط بخش ضدتروریسم آژانس تحقیقات فدرال پاکستان در ۳ اسد ثبت شده است ملا اخترمحمد منصور، رهبر سابق طالبان، صاحب یک تجارت راهنمای معاملات در کراچی بوده است.

منصور که رهبری این گروه را در سال ۱۳۹۴ برعهده گرفت در ثور ۱۳۹۵ هنگام ورود از ایران به پاکستان در حملۀ یک هواپیمای بدون سرنشین آمریکایی کشته شد.

براساس تحقیقات آژانس تحقیقات فدرال پاکستان، منصور دارای دو کارت شناسایی (تذکره) ساختگی و حساب بانکی پاکستانی و چندین ملکیت و زمین در کراچی بود.

آژانس تحقیقات فدرال پاکستان با اشاره به قطع‌نامه سازمان ملل متحد برای وضع تحریم‌ها علیه طالبان و القاعده، گفت: «این در حالی است که با وجود نامزد شدن در قطع‌نامه ۱۲۶۷ شورای امنیت سازمان ملل متحد، وی به تجارت راهنمای معاملات مشغول بود و متعاقباً صاحب شش قطعه املاک غیرقابل‌انتقال بود.»

بنا بر این گزارش، املاک منصور شامل یک خانه، یک نمره رهایشی و چهار آپارتمان واقع در مناطق مرفه گلشن معمار، گلزار هجری و جاده شهید ملت در کراچی است. وی همچنین چندین حساب بانکی را با نام «راهنمای معاملات» ثبت کرده بود. محققین هیچ پیوند واقعی بین حساب‌های بانکی و راهنما پیدا نکرده‌اند.

این گزارش افزوده است، منصور فعالیت خود را با نام مستعار و با استفاده از کارت شناسایی جعلی انجام می‌داد.

تحقیقات قبلی به روابط تجاری طالبان با پاکستان اشاره کرده است.

«زندگی مرفه» مخفی

پس از شنیدن گزارش آژانس تحقیقات فدرال پاکستان، طالبان با عصبانیت واکنش نشان دادند و تعدادی از اظهارات را در کانال‌های مختلف رسانه‌های اجتماعی به زبان‌های مختلفی تکذیب کردند و گفتند که منصور «نه وقت و نه پول» برای راه‌اندازی چنین مشاغل داشته است.

سال‌ها است که رهبران طالبان خود را خدمت‌گزاران فروتن تحریک خود معرفی می‌کنند و مراقب بوده‌اند معاملات تجاری خود را در گم‌نامی مخفی کنند. به هر صورت، با گذشت زمان افزایش واقعیت جنایت‌کارانه گروه آنان که اکنون به‌عنوان اتحادیه صاحبان صنایع برتر مواد مخدر افغانستان، طرح‌های اخاذی و … رهبران خود را به طرز خارق‌العاده‌ای غنی کرده‌اند درحالی‌که قربانیان حملات تروریستی و اعضای پایین‌رتبه از اعضای این گروه، هنوز در فقر به‌سر می‌برند.

صفی آغا، یکی از بزرگان جامعه افغانستان در کراچی گفت که طالبان در پاکستان، به‌ویژه کراچی و امارات متحده عربی تجارت‌هایی را ایجاد کرده‌اند. وی گفت که چنین تجارت‌ها شامل شرکت‌های ساختمانی و حمل‌ونقل است که از طریق پول‌شویی مبالغ آن را به دست می‌آورند.

آغا گفت، «این تجارت‌ها ظاهراً برای حمایت از جنگجویی در افغانستان استفاده می‌شوند، اما اکثر رهبران طالبان مخفیانه مشاغل خود را با ظرفیت شخصی اداره می‌کنند.» وی افزود که فرماندهان طالبان بیشتر از طریق افراد منادی پاکستانی تجارت می‌کنند.

دستگیری رهبران ارشد طالبان در کراچی نشانگر روابط تجاری با این منطقه است. این رهبران شامل ملا عبدالغنی برادر، معاون سیاسی طالبان و رئیس دفتر سیاسی این گروه در دوحه، و امیر معاویه، افسر ارتباط‌دهنده این گروه برای جنگجویان القاعده مستقر در مناطق قبایلی پاکستان هستند.

اشرف‌زاده، پناهنده‌ای که پس از کنترل منطقه توسط طالبان در سال‌های ۱۳۷۰، از ولایت هلمند، افغانستان به کراچی مهاجرت کرده است، گفت، «آن‌ها [طالبان] منافقین و ریاکاران هستند. آن‌ها از نام دین و جهاد استفاده می‌کنند تا افراد بی‌گناه را منحرف کنند؛ اما در حقیقت تجارت‌ها در مناطق مرفه کراچی برای منافع اقتصادی و حرص شخصی خود را اداره می‌کنند.»

وی با توضیح این‌که چگونه خانواده هشت‌نفری خود را از هلمند برای فرار از خشونت طالبان خارج کرده است، گفت: «ما که از بی‌رحمی‌های آن‌ها رنج می‌بردیم، مجبور شدیم در محله‌های کثیف شهر با بدبختی زندگی کنیم.»

«اما طالبان افغان با خرج سرمایه‌گذاری‌های بزرگی که از طریق روش‌های مختلف غیرقانونی، به‌ویژه اخاذی، تجارت‌ جمع‌آوری می‌کنند، زندگی بسیار خوبی را تجربه می‌کنند.»

در پاکستان، طالبان افغانستان به‌طور مرتب مبلغ زیادی از پول پناهندگان مرفه را از طریق کارزارهای اخاذی جمع می‌کنند و در صورت عدم پرداخت هزینه، خانواده‌های آن‌ها را در افغانستان تهدید می‌کنند.

وی گفت: «حتی برخی از هواداران کوچک آنان، پول اخاذی را از پناهندگان فقیر در محلات کم‌درآمد شهر جمع می‌کنند.» صنعت بارچالانی کراچی که تحت سلطه تاجران پشتون است، تقریباً تمام منابع موردنیاز افغانستان را حمل می‌کند.

اسدالله شینواری می‌گوید: «برای جلوگیری از حمله طالبان افغان به موتر لاری‌های ما، ما مرتباً به آن‌ها پول محافظت پرداخت می‌کنیم.» وی گفت: جنگجویان طالب نیز مبالغ هنگفتی را از صاحبان لاری که سنگ‌های مرمر و تالک را از افغانستان، به‌ویژه ولایت ننگرهار می‌آورند، جمع می‌کنند.

شینواری گفت: «جنگجویان طالب افغانستان پول را از طریق اخاذی جمع می‌کنند، ثروتمند می‌شوند و مشاغل خود را آغاز می‌کنند، اما متأسفانه از نام اسلام برای فعالیت‌های غیرقانونی استفاده می‌کنند.»

دکمه بازگشت به بالا