یوناما می‌گوید تنها چهار درصد مردم افغانستان خواهان به رسمیت شناختن طالبان‌اند

یوناما در نظرسنجی ماه اپریل خود به این نتیجه رسیده است که تنها چهار درصد از مردم افغانستان خواستار به رسمیت‌شناسی رژیم طالبان هستند.

براساس این نظرسنجی، ۴۵ درصد نظردهندگان گفته‌اند برای بهبود وضعیت زنان، جامعه جهانی باید زمینه گفت‌وگوی مستقیم آن‌ها با طالبان را فراهم کند.

دفتر نمایندگی ملل متحد در افغانستان برای تهیه این آمار، با ۸۸۸ زن در ۳۳ ولایت و ۶۴ مرد در ۱۴ ولایت گفت‌وگو کرده است. این گزارش چهارشنبه سوم اسد در صفحه ایکس یوناما بازنشر شده است.

برپایه این نظرسنجی، ۸۰ درصد زنان گفته‌اند که در خلال سه ماه هیچ‌گونه تعاملی با مسئولان طالبان نداشته‌اند و ۱۶ درصد آن‌ها گفتند که این اتفاق برایشان افتاده است.

دست‌کم ۵۳ درصد مردان گفته‌اند که در بازه زمانی سه ماه، دست‌کم یک‌بار با مقامات محلی گروه طالبان ملاقات کرده‌اند.

تنها دو درصد زنان گفته‌اند که نفوذ «خوب» یا «کامل» بر روندهای تصمیم‌گیری در جامعه دارند، این رقم در مورد مردان ۱۸ درصد است. زنان تصریح کردند که از نشست‌های عمومی حذف‌ شده‌اند و قادر نیستند با مقامات محلی طالبان مستقیما درباره مشکلات‌ خود گفت‌وگو کنند.

در نظرسنجی یوناما همچنین آمده است که تنها سه تا هفت درصد زنان به مکانیسم‌های رسمی و غیررسمی حل اختلافات دسترسی دارند. در مقابل، ۵۰ درصد مردان از این مکانیسم‌ها بهره‌مند هستند.

۶۴ درصد زنان شرکت‌کننده در این نظرسنجی گفته‌اند که وقتی در خانه تنها بمانند، «اصلا» احساس امنیت نمی‌کنند. این رقم در مورد مردان دو درصد است. مردان گفته‌اند هنگامی که با یک عضو زن خانواده‌ از خانه بیرون می‌شوند، احساس امنیت کمتری می‌کنند.

در نظرسنجی یوناما، زنان و مردان از جامعه جهانی خواستند که مکانیسم‌های رسمی‌ را برای تضمین مشارکت‌ زنان در نشست‌های بین‌المللی مربوط به آینده افغانستان ایجاد کند.

به باور نظردهندگان، این امر می‌تواند با اختصاص سهمیه ۵۰ درصدی هیئت‌های افغانستانی‌‌ها برای زنان، حضور زنان در هرگونه میز گفت‌وگوی مربوط به افغانستان و یا هم با تشکیل یک نهاد مشورتی زنان برای جامعه جهانی تحقق یابد.