طاهر زهیر؛ والی پیشین بامیان:

طالبان دیگران را به دلیل تفاوت مذهبی، زبانی و قومی تحقیر می‌کنند

طاهر زهیر، والی پیشین بامیان، در یادداشتی در شبکه اجتماعی ایکس با اشاره به رفتار طالبان نوشت «آنچه امروز در کشور جریان دارد، آشکارا کشت کردن نفرت است».

آقای زهیر افزود: «تحقیر و توهین افراد بخاطر زبان، مذهب و قوم‌شان، از نفرت ناشی می‌شود.»

 

 

والی پیشین بامیان، که پس از کنار گذاشتن روش مبارزه مسلحانه علیه طالبان از افغانستان خارج شده است، باور دارد کسانی که اکنون زمام امور را به دست دارند، «با رفتار و گفتار خود دیگران را تحقیر می‌کنند.»

او پیشتر در یادداشتی دیگر در شبکه اجتماعی ایکس نوشته بود که «در یک کشور چندقومی منازعه از آن جا آغاز می‌شود که قومی خود را ارباب و اقوام دیگر را برده تلقی کند.»

آقای زهیر در این رشته یادداشت همچنین با اشاره به برخورد قومی طالبان از اصطلاح «هژمونی» استفاده کرد و نوشت که این گروه از «مذهب» برای «تحکیم سلطه قومی» خود به عنوان «ابزار» کار می‌گیرد.

او افزود: «تمام سعی و تلاش بر آن است که اقوام فرودست قانع شوند و قبول کنند که منفعت قوم حاکم منفعت آن‌ها نیز است.»

والی پیشین بامیان با اشاره به اینکه در نظام‌های دیکتاتوری رابطه میان مردم و حکومت «ترس» است، نوشت که «ترس از طریق اعمال زور به دست می‌آید. تفنگ و استفاده از خشونت فوری‌ترین تابعیت را به بار می‌آورد.»

او هشدار داد که «ترس و وحشت اما روزی به پایان می‌رسد و خشونت مبتذل و ناکارآمد می‌شود.»

گروه طالبان عمدتا متشکل از پشتون‌ها است و در حکومت این گروه شمار افراد کمی از اقوام دیگر در سطوح میانی و پایین کار می‌کنند.

این گروه همچنین زنان را به علت جنسیت از کار منع کرده و محدودیت‌های شدیدی بر زندگی اجتماعی آن‌ها وضع کرده است.

طالبان به اعتراضات داخلی و بین‌المللی به محدود کردن مشارکت اقوام دیگر و زنان در مدیریت امور، اعتنایی نکرده است.