اخبار هیدراسلایدافغانستانگزارش

حملات مرگبار و ادعای اسکان اعضای تی‌تی‌پی در شمال

ولایت بدخشان در شمال افغانستان در روزهای اخیر شاهد حملات مرگباری بوده است؛ حملاتی که گمانه‌زنی‌های زیادی را در مورد بی‌ثباتی و ناامنی در شمال افغانستان به وجود آورده است.

به گزارش شانا به نقل از شفقنا؛ ولایت بدخشان صبح امروز نیز شاهد یک انفجار مرگبار بود؛ انفجاری که در آن دست‌کم یک فرمانده ارشد طالبان و چندین غیرنظامی کشته شده‌اند.

عبدالنافع تکور، سخنگوی وزارت داخله طالبان گفته است که در این انفجار 11 نفر کشته و 30 نفر دیگر زخمی شده است.

او به کشته شدن فرماندهان و اعضای طالبان در این انفجار اشاره نکرده است، اما منابع محلی می‌گویند که در این انفجار، صفی‌الله صمیم، فرمانده ارشد طالبان کشته و شماری از اعضای این گروه زخمی  شده‌اند؛ اما منابع محلی همچنین آمار تلفات این انفجار را دست کم 15 کشته و حدود 50 زخمی گزارش کرده‌اند.

این انفجار در «مسجد نبوی» در مرکز ولایت بدخشان، زمانی رخ داد که مراسم ترحیم مولوی نثار احمدی احمدی، معاون پیشین والی طالبان برای بدخشان، در حال برگزاری بود. وی معاون و سرپرست مقام ولایت طالبان برای بدخشان دو روز پیش در یک انفجار دیگر در مرکز بدخشان کشته شد.

حملات کار کیست؟

انفجار امروز در بدخشان، سومین حمله بر مقامات و فرماندهان ارشد طالبان در شمال افغانستان در چهار ماه گذشته است. وقوع چنین حملاتی، گمانه‌زنی‌های زیادی را به وجود آورده است و روایت‌های مختلفی از دلایل وقوع این حملات ارائه شده است.

مسئولیت حمله دو روز پیش بر معاون والی طالبان در بدخشان را گروه داعش به عهده گرفت؛ اما مسئولیت حمله امروز را تاکنون هیچ فرد و گروهی به عهده نگرفته است.

اخیراً انیستیتوت صلح ایالات متحده آمریکا در گزارشی گفته است که از زمان واگذاری قدرت به طالبان و تسلط دوباره این گروه بر افغانستان، تهدیدات تروریستی در منطقه افزایش یافته است.

این نهاد نوشته است که این تهدیدات از جانب طالبان و یا «متحد نزدیک» آنها القاعده نیست، بلکه از جانب شاخه خراسان گروه داعش است.

ادعای انتقال اعضای تی‌تی‌پی به شمال افغانستان

علاوه بر اینکه حضور داعش در افغانستان به‌عنوان یکی از عوامل ناامنی‌ها در شمال دانسته می‌شود، بخشی دیگری از این ناامنی، به مسائل داخلی و سیاست های گروه طالبان ربط داده می‌شود.

روز گذشته، جبهه مقاومت ملی افغانستان به رهبری احمد مسعود، ادعا کرد که طالبان در تلاش است که اعضای تحریک طالبان پاکستان موسوم به «تی‌تی‌پی» را در شمال افغانستان اسکان و برای آنها سرپناه بسازند.

این ادعا پس از آن مطرح شد که راناثناءالله، وزیر امور داخله پاکستان در یک مصاحبه ادعا کرد که طالبان به آن کشور پیشنهاد داده که اعضای تی‌تی‌پی را از مناطق مرزی دو کشور، به مناطق دیگر در داخل افغانستان منتقل کنند.

علی‌میثم نظری، مسئول روابط خارجی جبهه مقاومت ملی افغانستان گفته است که «گزارش‌های نگران‌کننده» از جابجایی اعضای تحریک طالبان پاکستان توسط طالبان افغانستان در شمال این کشور وجود دارد.

او افزوده بود که «شهروندان افغانستان هرگونه تلاش تروریست‌های خارجی برای تجاوز سرزمین ما، تضعیف هویت، حیثیت و آزادی ما یا تحمیل تروریسم و افراط‌گرایی خود بر ما را به‌شدت رد خواهند کرد.»

کارشناسان، انتقال نیروهای طالبان پاکستان به شمال افغانستان را بخشی از سیاست غصب زمین و هژمونی قومی در افغانستان می‌دانند که اکنون توسط گروه طالبان دنبال می‌شود.

در  تاریخ افغانستان بارها چنین اتفاقاتی افتاده است و ساکنان این کشور به این باور هستند که حاکمان پشتون تلاش کرده‌اند سرزمین‌های مربوط به اقوام دیگر را غصب و در اختیار افرادی از قوم پشتون قرار دهند و این سیاست را به بهانه‌های گوناگون اجرا کرده‌اند.

هرچند طالبان تاکنون در مورد این گزارش و ادعای جبهه مقاومت ملی واکنشی نشان نداده است، اما پیش از این حضور اعضای تحریک طالبان پاکستان را در داخل افغانستان رد کرده بود و فقط در شماری از مناطق مرزی تأیید کرده بود.

دکمه بازگشت به بالا