اخبار هیدرافغانستاناقتصادیزنانگزارش

کاهش رونق فروش کلاه اوزبیکی (کلاه مزاری) در بازارهای ولایت سرپل

ارزش یک کلاه اوزبیکی (تاقین تومارچه گل) دربازار سرپل ۵۰ افغانی شده است. کلاه اوزبیکی (تاقین تومارچه گل) مشهور به کلاه مزاری یکی از صنایع دستی است که از تولید و فروش آن در بازار حمایت نمی‌شود.

به گزارش خبرگزاری شانا به نقل از پایگاه خبری انبیر، زنان ولایت سرپل همواره در تولید صنایع دستی استعداد و توانایی بالای داشته‌اند و تلاش می‌کنند از این راه نیازهای اقتصادی خانواده خود را تامین کنند؛ اما با وارد شدن کالاهای بی‌کیفیت کشورهای همسایه اکنون کلاه «تومارچه گل اوزبیکی» ارزش خود را از دست داده است و تولیدکنندگان این کلاه‌ها اندک‌اندک با یأس و ناامیدی با این صنعت سنتی خداحافظی می‌کنند.

سال‌های قبل بازار کلاه‌فروشی در شهر سرپل مخصوصاً در روزهای بازار پررنگ‌تر بود اما اکنون با گذشت هر روز این بازار نیز با کاهش کلاه تومارچه گل رنگ و رونق خود را ازدست داده است.

در این روزها کلاه (تاقین) سرخ‌رنگ مشهور به «تومارچه گل» که به تُرک‌تباران به طور خاص اوزبیک‌های افغانستان مربوط شود سرخط رسانه‌ها و صفحات اجتماعی شده است.

«کلاه مزاری» کلاهی است که در افغانستان تولید می‌شود، اکنون در بازارهای افغانستان و بخش‌هایی از پاکستان مورد توجه قرار گرفته است؛ زیرا منظور پشتین، رهبر جنبش پشتون‌ها، در تظاهرات‌های پشتون‌ها در پاکستان آن را بر سر می گذارد.

کلاه سرخ‌رنگ مشهور به کلاه مزاری یکی از کلاه‌های سنتی است که در ولایت‌های شمالی افغانستان پوشیده می‌شود. به تازگی اما این کلاه نماد تظاهرات‌های مسالمت‌آمیز شده  است و نام مستعار «کلاه پشتین» را به خود گرفته است.

اما تاقین تومارچه گل اوزبیکی در ولایت سرپل که بیشتر زنان از قدیم‌الاایام با این صنعت سنتی سروکار دارند کم‌کم بازار خود را از دست داده است .

دکمه بازگشت به بالا