اخبار هیدربین‌المللیگزارش

تغییرات اصلی قانون تازهٔ انتخابات عراق کدام است؟

به گزارش شانا به نقل از یورونیو؛ در قانون جدید نامزدها به شکل انفرادی در انتخابات ثبت‌نام می‌کنند حال‌آنکه پیش‌ازاین مردم به سیاهه‌ای از نامزدهای منتخب هر حزب رأی می‌دادند.

همچنین مطابق با قانون تازه، هر عضو پارلمان نمایندهٔ یک حوزهٔ انتخابیه مشخص خواهد بود حال‌آنکه پیش‌ازاین گروهی از نمایندگان، نمایندگی کلّیتِ یک منطقه را بر عهده داشتند و مشخص نبود کدام‌یک نمایندهٔ کدام بخش یا شهرستان هستند.

قانون تازهٔ انتخابات عراق ۵۰ ماده دارد و طبق آن شمار حوزه‌های انتخابیه بر اساس هر استان تعیین می‌شود. دیگر آنکه برای تشکیل یک حوزهٔ انتخابیه، هر ولسوالی که زیر صد هزار نفر جمعیت داشته باشد با ولسوالی نزدیک‌تر ادغام می‌شود. درحالی‌که چالش انتخاب نخست‌وزیر عراق هنوز پابرجاست،‌ مقتدی صدر تصویب قانون جدید را یک پیروزی برای مردم این کشور برشمرد.

اعتراض‌ها در عراق همچنان ادامه دارد و معترضان خواستار تغییر کلی سیاست کشور و انتخاب نخست‌وزیری هستند که به هیچ حزب خاصی وابستگی نداشته باشد.

اعتراض‌های ضددولتی که نزدیک به سه ماه پیش در عراق آغاز شد، ماه گذشته به کناره‌گیری عادل عبدالمهدی از سمت نخست وزیری انجامید. در جریان این اعتراض‌ها،‌ تاکنون حدود ۴۶۰ نفر کشته و ۲۵ هزار تن نیز زخمی شده‌اند.

دکمه بازگشت به بالا