اخبار هیدراسلایدافغانستانصلحگزارش

رهبر طالبان: تا دست یافتن به اهداف‌مان به جنگ ادامه خواهیم داد

به گزارش خبرگزاری شانا به نقل از بی‌بی‌سی، زلمی خلیلزاد، نماینده ویژه وزارت خارجه آمریکا برای صلح افغانستان با اشاره به پیام عیدی ملا هبت‌الله، رهبر گروه طالبان که گفته بود آمریکا به دنبال خشونت است، می‌گوید «ما به دنبال خشونت نیستیم.» او افزوده است که «سطح خشونت‌ها در افغانستان غیر قابل قبول است» و چنین وضعیتی نباید ادامه یابد.

ملا هبت‌الله آخوندزاده، رهبر گروه طالبان در پیامی دیروز، شنبه (۱۱ جوزا) به مناسبت عید فطر گفته بود که این گروه تا دست یافتن به اهدافش به جنگ ادامه خواهد داد.

آقای خلیلزاد در صفحه رسمی توییتر خود نوشته است که باید راهی را برای کاهش فوری خشونت‌ها یافت. او گفته است کشتار افغان‌ها باید متوقف شود. وی از طرف‌های درگیر در افغانستان خواسته است که برای دست‌یابی به موفقیت در روند صلح، انعطاف‌پذیری نشان دهند.

او گفته است که تلاش خواهد کرد تا مذاکره درباره خروج نیروهای خارجی از افغانستان و اینکه از خاک افغانستان علیه کشورهای دیگراستفاده نشود، به پایان برسد.

خلیلزاد در تویتر خود نوشته است: «بیانیه عید رهبر طالبان حمایت‌های مطلوبی را از روند صلح افغانستان دربر داشته و آرزوی اشتراک برای گفت‌وگو با دیگر افغان‌ها و یک توافق سیاسی نهایی که نیازمند تقسیم قدرت است را فراهم کرده. همه چیز رو به راه است.»

در بخشی از بیانیه ملا هبت‌الله آمده است که «امارت اسلامی خواهان انحصار قدرت نیست، ما به این باور داریم که تمام افغان‌ها جایگاه خود را به معنای واقعی آن در نظام ببینند.»

در این حال تلاش‌های آمریکا برای دست‌یابی به مصالحه با طالبان ادامه داشته است. وزارت خارجه آمریکا اعلام کرده است که آقای خلیلزاد سفرش را از ۳۱ مه به افغانستان، بلژیک، آلمان، پاکستان، قطر و امارات آغاز کرده که تا ۱۶ ژوئن ادامه می‌یابد.

آقای خلیلزاد اخیراً در مصاحبه‌ای با تلویزیون خصوصی طلوع در کابل تاکید کرده بود که آتش‌بس و نشست بین‌الافغانی در کنار مسئله خروج نیروهای خارجی و قطع رابطه طالبان با گروه‌های تروریستی از موضوعات اصلی گفت‌وگوهای آمریکا با طالبان است و بدون توافق در مورد یکی ازاین مسایل، هیچ توافق نهایی در کار نخواهد بود.

طالبان تاکنون حاضر نشده است که رو در رو با نمایندگان دولت افغانستان دیدار کند. حتی در نشست اخیر که چند روز قبل در مسکو برگزار شد، این گروه با حضور محمدکریم خلیلی، رئیس شورای عالی صلح و نیز حضور سفیر افغانستان در مسکو، در آن نشست مخالفت نشان داد.

دکمه بازگشت به بالا