معرفی کتاب؛

مبانی تحلیل سیاست بین‌الملل

هالستی که خود از صاحب‌نظران روابط بین‌الملل و سیاست بین‌المللی است در این کتاب طی پنج بخش جداگانه در ۱۶ فصل مهم‌ترین مباحث روابط بین کشورها و نظام‌های حاکم بر جهان را تا سال ۱۹۶۷ یعنی سال تألیف کتاب تشریح کرده است. باانکه جهان از ۲۴ سال بعد از تالیف این کتاب تحولات اساسی را […]

دکتر سید محمد تقی حسینی، دکترای روابط بین الملل نویسنده، مترجم و پژوهشگر روابط بین الملل ( سیاست و امنیت). آقای حسینی در کنار تدریس در دانشگاه با چندین رسانه چاپی و الکترونیکی همکاری داشته است. ایشان سابقه کار به عنوان محقق ارشد در برخی موسسه‌ها را نیز در کارنامه خود دارد. از دکتر حسینی در حدود ده سال فعالیت آکادمیک و رسانه‌ای؛ صدها مقاله علمی، یادداشت، تالیف کتاب، ترجمه کتاب، ترجمه مقاله و گفتگوهای علمی نشر شده‌ است.

دکتر سید محمدتقی حسینی، دکترای روابط بین‌الملل نویسنده، مترجم و پژوهشگر روابط بین‌الملل (سیاست و امنیت) آقای حسینی در کنار تدریس در دانشگاه با چندین رسانه چاپی و الکترونیکی همکاری داشته است. ایشان سابقه کار به عنوان محقق ارشد در برخی موسسه‌ها را نیز در کارنامه خود دارد. از دکتر حسینی در حدود ده سال فعالیت آکادمیک و رسانه‌ای؛ صدها مقاله علمی، یادداشت، تالیف کتاب، ترجمه کتاب، ترجمه مقاله و گفتگوهای علمی نشر شده‌ است.

هالستی که خود از صاحب‌نظران روابط بین‌الملل و سیاست بین‌المللی است در این کتاب طی پنج بخش جداگانه در ۱۶ فصل مهم‌ترین مباحث روابط بین کشورها و نظام‌های حاکم بر جهان را تا سال ۱۹۶۷ یعنی سال تألیف کتاب تشریح کرده است.

باانکه جهان از ۲۴ سال بعد از تالیف این کتاب تحولات اساسی را که ناشی از فروپاشی شوروی بود، تجربه کرد اما مباحث کتاب به مبانی توجه دارد که هنوز هم پس از گذشت سه رویداد مهم یعنی فروپاشی شوروی، یازده سپتامبر و جنگ روسیه در اوکراین سه مقطع مهم، بسیار آموزنده و موردنیاز برای درک تحولات امروز نظام بین‌الملل است.
این کتاب در میان آثار مشابه، مانند نظریه معاصر روابط بین‌الملل اثر جوزف فرانکل،نظریه‌های‌ کلان روابط بین‌الملل اثر احمد نقیب‌زاده و نظریه‌های متعارض در روابط بین‌الملل اثر جیمزدوئرتی و رابرت فالتزگراف یکی از کتاب‌های دانشگاهی مفید و لازم برای‌ دانشجویان و مدرسان این حوزه علمی است.
بررسی و شناخت تعامل و در واقع تداخل و هم‌پوشی عوامل داخلی و خارجی رفتار از اهمیتی اساسی برای هرگونه شناخت نوین از عملکرد سیاست خارجی برخوردار است. آن‌چه در عالم سیاست خارجی مطرح است، روابط دولت‌ها با یک‌دیگر و هم‌چنین روابط آن‌ها با انواع بازیگران فراملی در حوزه‌های موضوعی مختلف در یک نظام بین‌المللی چند سطحی و متنوع است.

درک و شناخت شیو، تصمیم‌گیری، اجرا یا تغییر تصمیمات مربوط به سیاست خارجی چیزی نیست که به کمک یک نظری، واحد مقدور باشد. برای این کار باید پیچیدگی و غنای حوزه سیاست خارجی را درک کنیم. پویایی سیاسی سیاست خارجی از دو وجه برخوردار است: یکی نظام بین‌المللی که به آرامی ره می‌پوید و دیگری بازیگران درون این نظام که حرکاتی سریع و گاه پیش‌بینی ناپذیر دارند. نگارنده در کتاب حاضر به تعامل این دو وجه و ماهیت اصلی سیاست خارجی می‌پردازد.
در این کتاب مولف برآن است ضمن تبیین مبانی تحلیل سیاست بین‌المللی، مبنایی ارائه نماید که خواننده براساس آن به سوی تحلیل علمی مسائل کلی‌تر هدایت شود. از همین روی به توضیح و تشریح روندها و ساختارهای سیاست، بیشتر تاکید و توجه شده است.