اخبار هیدرافغانستاناقتصادیبین‌المللیگزارش

افغانستان، مسیر جدید ترانزیت کالاهای ایرانی به آسیای میانه

رایزن بازرگانی سفارت ایران در کابل گفت، در شرایط کنونی افغانستان می‌تواند مسیر جدیدی برای ترانزیت کالاهای بازرگانی ایران به کشورهای آسیای میانه به‌ویژه تاجیکستان و ازبکستان باشد.

او گفت: استفاده از ظرفیت‌های افغانستان در خصوص ترانزیت کالا به بازارهای ازبکستان و تاجیکستان و دستیابی ایران به بازارهای این دو کشور در شرایط کنونی از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

به گفته وی در حال حاضر در هر هفته ۵ تا ۶ کانتینر یا کامیون ایرانی از مرز میلک از مسیر افغانستان به طرف تاجیکستان و ازبکستان در حرکت هستند اما این میزان کالای ترانزیتی بسیار کم است و باید افزایش یابد.

به گفته وی، هرچند کامیون‌های ایران هم براساس قوانین «تیر» می‌توانند از مرز افغانستان عبور کرده و به صورت مستقیم وارد تاجیکستان و ازبکستان شوند؛ اما به علت ناامنی که در خاک این کشور حاکم است این شرایط تا حدودی عملی نیست؛ اما در صورتی که دولت افغانستان امنیت کامیون‌های ایرانی را تضمین کند، می‌توان به صورت مستقیم از کامیون‌های ایرانی برای حمل‌ونقل کالا به کشورهای آسیای میانه استفاده کرد.

وی تأکید کرد، شرکت‌های ایرانی باید برای ترانزیت و انتقال کالای بازرگانی از مرز میلک به تاجیکستان و ازبکستان و دسترسی به بازارهای آسیای میانه اقدام کنند و این موضوع برای ایران و افغانستان مفید بوده و موجب اشتغال‌زایی و درآمد برای آنها نیز خواهد شد.

به گفته وی، از آنجا که افغانستان به عنوان قلب آسیا از توانایی ترانزیتی خوبی برخوردار است، می‌تواند توسعه تجارت میان ایران و کشورهای منطقه از جمله آسیای میانه بوجود آورده و نقش مهمی در این مسیر بازی کند.

وی گفت، استفاده از ظرفیت‌های افغانستان توسط ایران نادیده گرفته نمی‌شود، زیرا دو کشور دارای اشتراکات فرهنگی و ظرفیت اقتصادی خوبی است که در آینده برای هر دو کشور سودمند خواهد بود.

رایزن بازرگانی ایران با اشاره به شیوع ویروس کرونا در کشورهای منطقه و مسدود شدن مرزها میان این کشورها گفت: در چنین شرایط دشواری نیز مرز ایران و افغانستان بر روی کالاهای تجاری مسدود نشده و باز بود.

دکمه بازگشت به بالا