اخبار هیدراسلایدافغانستانصلحگزارش

خلیلزاد از گفت‌وگوهایش با طالبان به  کنگره آمریکا گزارش داد

به گزارش شانا به نقل از طلوع‌نیوز؛ خلیلزاد، پنج‌شنبه، ۲۸ سنبله پشت درهای بسته از جزئیات ۹ دور گفت‌وگوهایش با طالبان به اعضای کمیته روابط خارجی  کنگره آمریکا گزارش داد.

با آنکه هنوز جزئیات گزارش خلیلزاد به کنگره رسانه‌ای نشده است اما شماری از دیپلمات‌های وزارت خارجه آمریکا از جمله آلیس ویلز، معاون وزارت خارجه آمریکا در امور آسیای جنوبی و مرکزی نیز که شب‌گذشته به شماری از پرسش‌ها درباره گفت‌وگوهای آمریکا با طالبان، پاسخ دادند بر ادامه مبارزه با هراس‌افکنی تأکید کردند.

خانم ویلز، گفت که طالبان به نمایندگان آمریکا گفته‌اند که از شماری از اشتباهات گذشته خود آموخته‌اند.

گفت‌وگوها میان آمریکا و طالبان که در حدود یک سال ادامه داشتند، هفته پیش از سوی دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا متوقف شد. زلمی خلیلزاد، مسئولیت هیئت گفت‌وگوکننده آمریکا را با طالبان در این مدت به عهده داشت. او در پایان نهمین دور گفت‌وگوهایش با طالبان اعلام کرد که روی یک توافق‌نامه در اصول به توافق رسیده‌اند.

ویلز، تأکید کرد که پس از هجده سال جنگ در افغانستان، هنوز هم گروه‌های هراس‌افکن در افغانستان به‌عنوان تهدید برای امنیت آمریکا حضور دارند: «هنگامی که ایالات متحده آمریکا در افغانستان حضور نظامی پیدا کرد، خواست‌های ما مشخص بود؛ یعنی اطمینان از این‌که افغانستان هرگز پناهگاهی برای حمله هراس‌افکنان در برابر آمریکا نباشد و از همین رو، مأموریت ما در هجده سال گذشته و همکاری ما با هم‌پیمانان ناتو، یک موفقیت است. پس از یازده سپتامبر، هیچ گروه هراس‌افکنی از خاک افغانستان بر ما حمله نکرده است، اما تهدیدها هنوز هستند.»

مایکل مکول، یک نماینده  کنگره ایالات متحده نیز گفت: «متأسفانه طالبان سود قابل توجه برده‌اند. امروز آنان نزدیک به ۵۰ درصد کشور را اداره می‌کنند و به‌گونه فزاینده‌ای خشونت می‌کنند؛ اما پس از هجده سال جنگ، مردم ایالات متحده آمریکا و اعضای  کنگره می‌خواهند بدانند که برنامه ما برای رسیدن به صلح چیست.»

گفت‌وگوهای آمریکا و طالبان، پس‌ازآن متوقف شد که طالبان دو هفته پیش مسئولیت یک حمله بزرگ را در کابل به عهده گرفت. در این حمله که از موتر بمب‌گذاری‌شده کار گرفته شد، دوازده تن به شمول یک سرباز آمریکایی کشته شد.

دکمه بازگشت به بالا