اخبار هیدراسلایدافغانستانگزارشمهاجرت

اوضاع وخیم آوارگان افغانستان در پی کاهش شدید کمک‌های بین‌المللی

بسیاری از آوارگان داخلی به علت قطع کمک‌های جهانی آب و غذای کافی نداشته و در شرایط بسیار بهداشتی وخیم زندگی می‌کنند.

به گزارش خبرنگار شانا به نقل از خبرگزاری فارس، پس از  یک سال از خشکسالی شدید در افغانستان که منجر به آوارگی نیم میلیون از شهروندان این کشور شد، بسیاری از این افراد به علت درگیری در مناطق خود در چادرهای در حومه هرات زندگی کرده و به سختگی روزگار می‌گذرانند.

«کریستفر نویماندی»، رئیس کمیسیون پناهندگان نروژ در این باره می‌گوید: پناهندگان حاضر در حومه هرات توانایی بازگشت به مناطق خود را ندارد و به علت کاهش شدید کمک‌های جهانی در وضعیت اسفناک زندگی می‌کنند.

وی افزود: برای مواجه با این شرایط دشوار آوارگان مجبور به استقراض پول از افراد مختلف شده و هرگز توانایی باز پرداخت این پول را ندارند.

به گزارش سازمان هماهنگی کمک‌های بشر دوستانه سازمان ملل، آمار کودکان زیر۵ سال که به مراکز پزشکی اطراف اردوگاه مهاجران مراجعه می‌کنند، طی ماه گذشته ۵۰ درصد افزایش یافته است و بیماری‌های مرتبط با آب آلوده در این کودکان از ۱۵ مورد به ۳۳۳ افزایش پیدا کرده است.

بسیاری از آوارگانی که در حال حاضر در اطراف هرات زندگی می‌کنند، اعلام کردند به علت کاهش شدید کمک‌های بین‌المللی مجبور به فروش دارایی خود و حتی تن دادن به ازدواج اجباری کودکان برای گذران عمر خود شدند.

رئیس کمیسیون پناهندگان نروژ ادامه داد: در حال حاضر دولت افغانستان و کشورهای بین‌الملل این آوارگان را فراموش کردند و اگر کمک فوری به این مردم نرسد با فاجعه روبرو خواهیم بود.

یک زن از این آوارگان در مورد وضعیت فعلی خود می‌گوید: ما مانند زامبی شده‌ایم، نه لباسی برای پوشیدن داریم و نه آب و غذایی برای خوردن. نهادهای بین‌المللی برای تامین آب کمک نمی‌کنند و ما قدرت خرید حتی یک صابون را نداریم.

نویماندی در خاتمه تاکید کرد: با شرایط فعلی اگر کمک‌های غذایی به این افراد نرسد، باید منتظر یک فاجعه انسانی باشیم.

دکمه بازگشت به بالا