اخبار هیدراسلایدافغانستانگزارش

آمریکایی‌ها و امارت در قطر چه گفتند؟!

منابع امارت اسلامی در کابل تأیید کرده‌اند که نمایندگان بلندپایه‌ آنان و ایالات متحده هفته گذشته در قطر گفت‌وگو داشته‌اند.

به گزارش شانا به نقل از اسپوتنیک؛ پس از انتشار گزارش سی‌ان‌ان، یک منبع معتبر منسوب به امارت اسلامی در کابل نیز تأیید کرد نمایندگان بلندپایه‌ افغانستان و آمریکا شنبه گذشته در دوحه قطر گفت‌وگوهای مفصل و رودررو داشته‌اند.
پس از سه ماه، این نخستین باری است که امارت اسلامی و آمریکا گفت‌وگوهای رودررو را تأیید می‌کنند.
چنین گفت‌وگوهایی میان امارت اسلامی و واشنگتن پس از ادعای کشته شدن رهبر القاعده در کابل در نتیجه حمله‌ هواپیمای بی‌سرنشین آمریکایی به تعلیق آمده بود.
منابع آگاه اعلام کردند که در این گفت‌وگوها نمایندگان بلندپایه‌ وزارت‌های امور خارجه و دفاع و نمایندگان اداره اطلاعات امارت اسلامی با آمریکایی‌ها شرکت داشتند. یافتن راه‌حل برای اختلاف‌ها از طریق گفت‌وگوهای مستقیم به جای بدگمانی‌ها و اتهام‌ها به یکدیگر، هدف اصلی این گفتگوها خوانده شده است.
پیش‌تر «کرن دکر» کاردار سفارت آمریکا در افغانستان، نیز در نخستین نشست خبری خود گفت آمریکا بار دیگر قصد مداخله نظامی در افغانستان را ندارد و تلاش می‌کند که اختلاف‌های خود را از طریق گفت‌وگو با طالبان حل کند.
وی در ادامه سخنانش افزود: «هیچ احتمالی وجود ندارد که آمریکا دوباره در افغانستان دخالت نظامی کند. ما به تمام تلاش‌های دیپلماتیک ادامه می‌دهیم تا اطمینان حاصل کنیم طالبان به وعده‌های خود در مورد احترام به زندگی مردم، کرامت انسانی و حقوق بشر عمل می‌کنند.»
با وجود این پیشرفت و برگشت به میز مذاکره، هنوز هم روایت هر دو طرف درباره جزییات این مذاکرات اندکی متفاوت است.
امارت اسلامی می‌گوید که این گفت‌وگوها بیش‌تر بر جلوگیری از نقض حریم هوایی افغانستان توسط هواپیماهای بی‌سرنشین آمریکایی، روشن شدن سرنوشت ذخایر ارزی افغانستان و ایجاد سهولت‌های بانکی متمرکز بود؛ اما واشنگتن، مبارزه با هراس‌افکنی، دادن حق کار به زنان، حق آموزش برای دختران و تشکیل حکومت فراگیر را اجزای مهم این گفت‌وگوها می‌خواند.
فضای بی‌اعتمادی میان طرفین پس از اعلام خبر کشته شدن رهبر القاعده از سوی کاخ سفید در حمله هواپیمای بی‌سرنشین در کابل افزایش یافت.
دکمه بازگشت به بالا