معرفی کتاب؛ قدرت ویرانگر

کتاب حاضر گفتگویی است میان دو اندیشمند معاصر عرصه سیاست بین‌الملل، (نوام چامسکی و ژیلبر آشکار). چامسکی استاد زبان‌شناسی و نظریه‌پرداز و منتقد سیاست‌های آمریکا و دارای وجهه‌ای جهانی است. آشکار نیز شهروندی فرانسوی با اصلیتی لبنانی صاحب‌نظر مسائل سیاسی و مقاله‌نویس نشریه لوموند دیپلماتیک است، به تدریس علوم سیاسی و روابط بین‌الملل در دانشگاه‌های […]

دکتر سید محمد تقی حسینی، دکترای روابط بین الملل نویسنده، مترجم و پژوهشگر روابط بین الملل ( سیاست و امنیت). آقای حسینی در کنار تدریس در دانشگاه با چندین رسانه چاپی و الکترونیکی همکاری داشته است. ایشان سابقه کار به عنوان محقق ارشد در برخی موسسه‌ها را نیز در کارنامه خود دارد. از دکتر حسینی در حدود ده سال فعالیت آکادمیک و رسانه‌ای؛ صدها مقاله علمی، یادداشت، تالیف کتاب، ترجمه کتاب، ترجمه مقاله و گفتگوهای علمی نشر شده‌ است.

دکتر سید محمدتقی حسینی، دکترای روابط بین الملل نویسنده، مترجم و پژوهشگر روابط بین الملل ( سیاست و امنیت). آقای حسینی در کنار تدریس در دانشگاه با چندین رسانه چاپی و الکترونیکی همکاری داشته است.

کتاب حاضر گفتگویی است میان دو اندیشمند معاصر عرصه سیاست بین‌الملل، (نوام چامسکی و ژیلبر آشکار).

چامسکی استاد زبان‌شناسی و نظریه‌پرداز و منتقد سیاست‌های آمریکا و دارای وجهه‌ای جهانی است. آشکار نیز شهروندی فرانسوی با اصلیتی لبنانی صاحب‌نظر مسائل سیاسی و مقاله‌نویس نشریه لوموند دیپلماتیک است، به تدریس علوم سیاسی و روابط بین‌الملل در دانشگاه‌های فرانسه و انگلیس اشتغال دارد.

خاورمیانه و نقش بی‌بدیل آن در سیاست خارجی آمریکا، همچنین هژمونیک آمریکا در این منطقه بحران‌زا ، محور اصلی گفتگو را شکل می‌دهد. این دو ضمن بحث و بررسی تنش‌ها، کشمکش‌ها و ستیزهای منطقه خاورمیانه، همچینن تلاش در جهت شناخت و بازشناخت ریشه‌های تاریخی، عقیدتی، نژادی و جغرافیایی آن‌ها، کانون توجه خویش را بر سیاست‌های پیش‌دستانه و برتری‌جویانه ایالات متحده برای حضور مستمر در این منطقه قرار می‌دهند.

این دو با بهره‌گیری از تحلیل‌های بومی‌تر از تحولات منطقه به ویژه لبنان و فلسطین، گفتگو را به گونه‌ای پیش می‌برند که به رغم تأکید و تأیید نقش فزاینده راهبرد سیاست خارجی آمریکا در بحران‌ها و بی‌ثباتی خاورمیانه، اشکال مختلف تروریسم، افزایش بنیادگرایی مذهبی و نیز وزن و وضعیت دموکراسی در کشورهای منطقه را تحلیل می‌کنند.