اخبار هیدراسلایدافغانستاناقتصادیگزارشورزش

راه لاجورد از هرات تا استانبول با پیام صلح و دوستی

به گزارش خبرگزاری شانا به نقل از دویچه‌وله، یک تیم از دوچرخه‌سواران افغانستان با عبور از سه کشور و پیمودن مسیر «راه لاجورد» روز چهارشنبه وارد ترکیه شدند. هدف آن‌ها رساندن پیام دوستی به ترکیه و جلب توجه به مسیر لاجورد عنوان شده است.

زکریا بارکزی، کنسول افغانستان در شهر استانبول ترکیه می‌گوید که هدف این تیم از طی مسیر تجارتی «لاجورد» توسط دوچرخه، رساندن پیام صلح و دوستی افغانستان به ترکیه است.

این ۹ دوچرخه‌سوار افغانستانی سفر خود را از ولایت هرات در غرب افغانستان آغاز کرده بودند. آنها توانستند ظرف ۵۶ روز با طی ۴۸۱۱ کیلومتر با عبور از کشورهای ترکمنستان، آذربایجان و گرجستان به ترکیه برسند.

جنرال کنسول افغانستان در استانبول می‌گوید که هدف از این سفر طولانی جلب توجه به راه تجارتی «لاجورد» و رساندن پیام دوستی افغانستان به ترکیه بوده است.

 زکریا بارکزی می‌گوید که این گروه دوچرخه‌سوار افغانستان توسط مقام‌های شهر استانبول ترکیه و افغانستانی‌های مقیم این شهر به گرمی استقبال شده‌اند.

او گفت: «آنها یک فاصله بسیار زیاد را از سرحد گرجستان تا استانبول دیروز موفقانه سپری کردند و پیام‌شان، پیام دوستی، همکاری، رفاه اقتصادی و اتصال منطقه‌ای بود.»

راه لاجورد مسیر ترانسپورت زمینی است که از بندر تورغندی در غرب افغانستان آغاز و با عبور از کشورهای ترکمنستان، آذربایجان و گرجستان به ترکیه می‌رسد. سپس کالاهای صادراتی افغانستان از طریق ترکیه به کشورهای اروپایی ارسال می‌شود.

دکمه بازگشت به بالا