افشاگری یک رسانه غربی؛

طالبان جسد ایمن الظواهری را در پکتیا دفن کردند

یک رسانه عربی در سالگرد کشته شدن ایمن الظواهری جزئیاتی از حضور و مرگ او در کابل منتشر کرده است.

این پایگاه خبری افزود که یک عضو سازمان استخبارات طالبان، ظواهری را به کابل برده بود و دست‌کم سه عضو استخبارات از این موضوع آگاه بودند.

براساس این گزارش، ظواهری چندین هفته در دو محل مختلف در کابل اقامت داشت. محل نخست یک جای پنهانی متعلق به استخبارات طالبان بود. پس از آن که بر فراز آن پهپادی در حال گردش دیده شد، به سه‌ راهی علاءالدین منتقل شد.

به گزارش اخبار الآن، وقتی سراج‌الدین حقانی، وزیر داخله طالبان، از حضور رهبر القاعده در کابل آگاه شد، او را به یک ساختمان دو طبقه [در شیرپور] برد، ولی امریکایی‌ها اقامتگاهش را کشف و در ۳۱ جولای ۲۰۲۲ او را کشتند.

اخبار الآن به نقل از منابع خود در درون طالبان نوشت که جسد ظواهری در منطقه‌ای دورافتاده در ولسوالی «نیکه» در ولایت پکتیا به خاک سپرده شد.

حضور ظواهری در کابل مغایر توافق‌نامه طالبان با امریکا بود. به همین دلیل، رهبران طالبان خبر حضور و حتی مرگ او را انکار کردند.

امریکایی‌ها با شلیک یک موشک هل‌فایر به اقامتگاه ظواهری در شیرپور کابل، او را کشتند

پس از آنکه امریکایی‌ها از حمله پهپادی خود به اقامتگاه ایمن الظواهری در خانه‌ای متعلق به سراج‌الدین حقانی، وزیر داخله طالبان در منطقه حفاظت‌شده شیرپور خبر دادند، طالبان ابتدا حضور و مرگ وی را انکار کردند؛ اما بعدا گفتند که در این مورد تحقیق می‌کنند.

این گروه تاکنون هیچ چیزی درباره حضور و مرگ رهبر پیشین شبکه القاعده در کابل و دفن جسد وی علناً اعلام نکرده است.

با این حال، اخبار الآن در گزارش خود نوشته است که طالبان در پی افشای اقامتگاه ظواهری و کشته شدن او در کابل، حدود ۲۰۰ نفر را بازداشت و بیشتر آن‌ها را آزاد کردند.

در میان افراد دستگیر شده، یک عضو استخبارات طالبان، که رهبر القاعده را به کابل برده بود، هم حضور داشت. اخبار الآن از او با نام مستعار «نعمان» یاد کرده و نوشته است که او پس از دو سال، اخیرا آزاد و به پاکستان رفته است.

به گزارش اخبار الآن، طالبان برای اینکه خبر مرگ ظواهری مخفی بماند، نامه‌ای به سیف‌العدل، جانشین او در ایران نوشتند و از او خواستند که خبر مرگ ظواهری و جانشینی خود را اعلام نکند.

به گزارش این شبکه خبری، طالبان در پیام خود به سیف‌العدل نوشتند که طالبان یک بار در سال ۲۰۰۱ حکومت خود را بر سر حمایت از اسامه بن‌لادن از دست دادند؛ حالا بار دیگر آماده نیستند که به علت حضور ظواهری بار دیگر سقوط کنند.

طبق این گزارش، ظواهری در ۲۰۲۰ زمانی که امریکا‌یی‌ها آماده خروج می‌شدند، به منطقه «بهرامچه» هلمند رفت و بعد در زابل و غزنی در حرکت بود تا اینکه به کابل رسید.

براساس این گزارش، دلیل سفر رهبر پیشین شبکه القاعده به کابل نیاز او به درمان در یک بیمارستان پیشرفته در شهر بود، چرا که از بیماری‌های قلبی، کلیوی و پوستی رنج می‌برد.