خاطره‌ای از امرالله صالح:

کرزی به بایدن گفت افغانستان با آمدن شما متولد نشده که با رفتن‌تان بمیرد

با کنار رفتن جو بایدن از انتخابات ریاست‌جمهوری امریکا، امرالله صالح خاطره‌اش را از حضور او در ضیافتی با مقام‌های حکومت پیشین در کابل روایت کرد.

امرالله صالح که در آن زمان رئیس امنیت ملی بود، نوشته است که بایدن در این دیدار به حامد کرزی گفت حضور امریکا در افغانستان دایمی نیست و برای واشنگتن پاکستان ۵۲ مرتبه مهم‌تر از افغانستان است.

به گفته صالح، حامد کرزی، رئیس‌جمهور وقت افغانستان، در پاسخ به جو بایدن گفت که افغانستان با آمدن امریکا متولد نشده که با رفتن آن بمیرد.

رنگین دادفر اسپنتا، مشاور امنیت ملی و وزیر خارجه حامد کرزی نیز در کتاب خود روایت مشابه را نقل کرده است.

آقای صالح در یادداشتی در شبکه ایکس افزود جو بایدن در این ضیافت در سال ۲۰۰۹، سخنان «غیرمتعارف و تند» به زبان آورد.

جو بایدن در سال ۲۰۰۹ یک هفته قبل از آنکه به عنوان معاون رئیس‌جمهور امریکا مراسم تحلیف انجام دهد به کابل سفر کرد.

آقای صالح به تنش لفظی میان جو بایدن و حامد کرزی در این دیدار اشاره کرده است. او نوشت که جو بایدن در ضیافتی در ارگ ریاست‌ جمهوری در کابل «سخنان غیرمتعارف و تندی به زبان آورد.»

صالح نوشته است که جو بایدن در آن ضیافت خطاب به حامد کرزی و اعضای کابینه‌اش گفت: «آقای کرزی، حضور ما را مفت و دایمی پنداشته‌اید. اگر ضرورت افتد، هرچه دل ما خواست می‌کنیم. ما متحدی به اسم پاکستان داریم که ۵۲ مرتبه از افغانستان مهم‌تر و بهتر است.»

به گفته صالح، سخنان جو بایدن خشم آقای کرزی را برانگیخت و آقای کرزی در پاسخ به بایدن گفت: «این‌که ما و کشور ما برایت اهمیت داریم یا نه، زیاد مهم نیست. وطن ما برای خود ما ۵۲ هزار مرتبه نسبت به پاکستان مهم است. نه افغانستان با آمدن تو زاده شده و نه با رفتن تو می‌میرد.»

کرزی افزود: «حرف تو ادعای همیشگی مرا تایید می‌کند که شما از مصلحت‌گرایی و سازش پنهان با پاکستان زیر هیچ شرایطی نمی‌گذرید. شما خوب می‌دانید که تروریست اصلی ارتش و استخبارات پاکستان است و تو به ناحق با مردم ما زور‌آزمایی می‌کنی.»

آقای صالح در ادامه به نقل از حامد کرزی نوشت: «زورتان به پاکستان نمی‌کشد و آمده‌اید زیر نام جنگ با تروریسم در اینجا غوغا ایجاد کرده‌اید. تروریست اسمش شورای کویته است. ارتش تو یک بمب هم بالای کویته تا حالا پرتاب نکرده است. ملا عمر و دارودسته‌اش در خانه‌های ترتیب‌داده شده آی‌اس‌آی چای سبز می‌نوشند و تو دنبال‌شان در قندهار سرگردان هستی.»

به نوشته امرالله صالح، آقای کرزی به بایدن گفت: «حرف تو برایم یک موضوع را واضح کرد: این‌که اشتراک منافع ما کم است و یا شاید هیچ نیست. ما مدیون کمک‌تان هستیم، اما این منت‌داری به معنای گذشتن از غرور و تاریخ ما نیست. این نوع رفتار را بهتر است شما با تصادفی‌های تاریخ انجام بدهید. این ملت یک تاریخ دارد. آن را بخوانید.»

جو بایدن، رئیس‌جمهور امریکا، همواره گفته که هیچ کسی نمی‌تواند افغانستان را متحد کند. او باری افغانستان را «کشور خدازده» و «گورستان امپراتوری‌ها» نامید و گفت که با حضور در این کشور، به‌ویژه پس از کشتن اسامه بن‌لادن، رهبر القاعده، مخالف بوده است.

جو بایدن به دلیل تصمیم خروج شتاب‌زده نیروهای امریکایی از افغانستان مورد انتقادهای گسترده قرار گرفته است. در پی خروج نیروهای بین‌المللی از افغانستان در ۲۰۲۱ حکومت پیشین افغانستان سقوط و طالبان بار دیگر قدرت را به دست گرفتند.